The drop-out risk experience as an opportunity and a learning path in university students

Keywords: Drop-out risk, University attrition, Experiential learning, University education

Abstract

This article provides a theoretical approach to the student attrition phenomenon based on students’ drop out risk experience narrations (arising from the students’ lives), which are analyzed and understood from their significance. It intends to explain how these narratives can be analyzed from hermeneutics and from their ontological, subjective, and intersubjective dimension. The foregoing guides the way to turn the student’s dropout risk scenarios into a proposal for personal understanding, which translates into a search for educational equity from the development of reading and writing as a basis for one’s own understanding of the dropping out risk experience referenced in the students’ development of their potential as a human beings.

Author Biography

Floralba Barrero Rivera, Universidad de San Buenaventura

Doctora en Humanidades. Humanismo y Persona. Ecosocial Consultores, Bogotá, Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Floralba Barrero Rivera, Universidad de San Buenaventura

Doctora en Humanidades. Humanismo y Persona. Ecosocial Consultores, Bogotá, Colombia.

References

Barrero, F. (2016). Investigación en deserción estudiantil universitaria: educación, cultura y significados. Revista de Educación y Desarrollo Social, 9(2), 86-101. DOI: https://doi.org/10.18359/reds.948

Barrero, F. (2017). Significados de la deserción estudiantil universitaria construidos a partir de las experiencias y las narraciones de estudiantes en riesgo de deserción (Tesis doctoral). Bogotá: Universidad San Buenaventura.

Barrio, J. M. (2007). Dimensiones del crecimiento humano. Educación y Educadores, 10(1), 117-134.

Beck, U. (2000). Retorno a la teoría de la "Sociedad del riesgo". Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (30), 9-20.

Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. En J Richardson, Handbook of theory and research for the sociology of education. New York: Greenwood.

Bourdieu, P. (1987). Los tres estados del capital cultural. Sociológica, 5, 11-17.

Bourdieu, P. (1989). El espacio social y la génesis de las “clases”. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 3(7), 27-55.

Bourdieu, P. (2001). Las formas de capital (trad. M José Bernuz Benítez ). En poder

derecho y clases sociales (pp 131-164)(2da ed.) Bilbao:Desclee de Brouwer.

Dingwall, R. (1999). "Risk Society": The Cult of Theory and the Millennium? Social Policy & Administration, 33(4), 474-491. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9515.00164

Estrada, M. (2014). Afiliación juvenil y desafiliación institucional. El entramado complejo de la deserción en la educación media. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(61), 431-453.

Estrada, M. (2015). Las jóvenes que desertan de la educación media: virajes y puntos de no retorno. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 13(2), 995-1008. DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.13231190214

Fernández-Nieto, J. B. (2016). Antropología pedagógica, fin para la educación. Revista Escuela Abierta, 19, 49-63. DOI: https://doi.org/10.29257/EA19.2016.04

Gadamer, H. (1993). Verdad y Método. Salamanca: Sígueme.

Gadamer, H. (2000). La educación es educarse. Barcelona: Paidós.

Gallego, R. y Pérez, R. (1999). Aprendibilidad, enseñabilidad y educabilidad en las ciencias experimentales. Revista Educación y Pedagogía, 6(25), 87-117.

García, J. (1993). El concepto de educabilidad y el proceso educacional. Teoría de la Educación, 5, 11-32.

Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: una mirada en conjunto. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 33-59.

Ruiz, M. Á. (2002). Las humanidades como experiencia de comprensión en la formación universitaria. Revista Educación y Pedagogía, 14(34), 69-83.

Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. Chicago: University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922461.001.0001

Tinto, V. (2006). Research and Practice of Student Retention: What Next? Journal of College Student Retention, 8(1), 1-19. DOI: https://doi.org/10.2190/4YNU-4TMB-22DJ-AN4W

Vanegas, M. E. (2004). El concepto pedagógico "Formación" en el universo semántico de la educación. Revista Educación, 28(2), 13-28. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v28i2.2251

Villegas, L. A. (2008). Formación: apuntes para su comprensión en la docencia universitaria. Revista de currículum y formación del profesorado, 12, 1-14.

How to Cite
Barrero Rivera, F. (2020). The drop-out risk experience as an opportunity and a learning path in university students. Academia Y Virtualidad, 13(2), 57–68. https://doi.org/10.18359/ravi.4381
Published
2020-10-22
Section
Articles

Altmetric

QR Code

Some similar items: