Characterization of Descriptive Statistics Learning Diagnostics in a Higher Education Program

  • Cesar Andrés Paz Suárez Institución Universitaria Antonio José Camacho
  • José Alfredo Díaz Escoba Universidad Nacional de Colombia. Sede Palmira

Abstract

The diagnosis of learning descriptive statistics (DSL) in higher education programs is an institutionalized
practice recognized by teachers. This study analyzed the diagnosis as a process that transcends a routine test or
initiation, which only describes students' difficulties and strengths in concepts or skills. Therefore, the objective
was to characterize the DAE in the Occupational Health program at the Institución Universitaria Antonio José
Camacho (UNIAJC). Thus, the question was addressed: what are the characteristics of the DAE in a higher
education program at the UNIAJC? Some characteristics are: conceiving this program as a useful resource for
educational planning, conducting skills and error analysis tests, and institutionalized reports of partial evaluations.
A concurrent study was used under a mixed research methodology, semi-structured interviews were conducted,
and surveys with closed and open-ended questions were applied. Seventy-five percent of the teachers surveyed
who taught the subject in the program had a restricted functional conception of the DAE. Hence, knowing the
essential functions of the DAE (preventive, corrective, and empowering) and their probable impact on educational
diversity could contribute considerably to the teaching-learning process in this subject. Consequently, some
educational resources, an OVA, a series of workshops, and a brochure were proposed to strengthen the DAE and
validated as relevant by a group of specialists.

Author Biographies

Cesar Andrés Paz Suárez, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Magíster en atención educativa a la diversidad. Profesor asistente del Departamento de Ciencias Básicas
de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. Cali, Colombia.

José Alfredo Díaz Escoba, Universidad Nacional de Colombia. Sede Palmira

Magíster en estadística aplicada y biometría. Profesor auxiliar del programa de Ciencias Básicas, Facultad de Ingeniería y Administración. Universidad Nacional de Colombia. Sede Palmira.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cesar Andrés Paz Suárez, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Magíster en atención educativa a la diversidad. Profesor asistente del Departamento de Ciencias Básicas
de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. Cali, Colombia.

José Alfredo Díaz Escoba, Universidad Nacional de Colombia. Sede Palmira

Magíster en estadística aplicada y biometría. Profesor auxiliar del programa de Ciencias Básicas, Facultad de Ingeniería y Administración. Universidad Nacional de Colombia. Sede Palmira.

References

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). Escuela En La Vida. (3.aed.). http://www.conectadel.org/wp-content/uploads/downloads/2013/03/La_escuela_en_la_vida_C_Alvarez.pdf

Anderson, L. W., y Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. abridged edition (1a ed.). Pearson. https://www.uky.edu/~rsand1/china2018/texts/Anderson-Krathwohl%20-%20A%20taxonomy%20for%20learning%20teaching%20and%20assessing.pdf

Añorga Morales, J., y Díaz Mayans, C. (2002). La producción intelectual: proceso organizativo y pedagógico. Editorial Universitaria.

Arias Beatón, G. (2002). Educación, desarrollo, evaluación y diagnóstico desde el enfoque historico cultural.https://revistas.ubiobio.cl/index.php/RHE/article/view/5343

Arican, M., y Kuzu, O. (2020). Diagnosing Preservice Teachers’Understanding of Statistics and Probability: Developing a Test for Cognitive Assessment. International Journal of Science and Mathematics Education, 18(4), 771-790. https://doi.org/10.1007/s10763-019-09985-0

Arriaga Hernández, M. (2015). El Diagnóstico educativo, una importante herramienta para elevar la calidad de la educación en manos de los docentes. Atenas, 3(31), 63- 74. https://www.redalyc.org/pdf/4780/478047207007.pdf

Barba Téllez, M. N. (2012). El diagnóstico del aprendizaje emocional en estudiantes universitarios. Didasc@ Lia: Didáctica y Educación, 3(1), 85–102.

Betancourt Torres, J. V., y Gonzales Urra, A. O. (2003). Dificultades en el aprendizaje y trastornos emocionales y de la conducta (1a ed.). Editorial Pueblo y Educación.

Boora, S., Pasiphol, S., y Tangdhanakanond, K. (2015). Development of Cognitive Diagnostic Testing on Basic Arithmetic Operation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 769-772. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.533

Calzado, D., y Addine, F. (2004). Un modelo de formas de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje en la formación inicial del profesor. Instituto Superior Pedagógico Enrique José varona.

Christensen, B. (2019). Anforderungen an eine Statistik-Ausbildung im 21. Jahrhundert vor dem Hintergrund von Statistical (Il‑)Literacy. AStA Wirtschafts-Und Sozialstatistisches Archiv, 13(3), 193-201.https://doi.org/10.1007/s11943-019-00263-7

Creswell, J. w., y Clark, V. L. P. (2018). Designing and conducting mixed methods research Electronic Version (3.a ed., Vol. 12). https://doi.org/10.1177/1937586719832223

Eudave Muñoz, D. (2007). El aprendizaje de la estadística en estudiantes universitarios de profesiones no matemáticas. Educ. Mat, 19(2),41–66.https://www.scielo.org.mx/pdf/ed/v19n2/1665-5826-ed-19-02-41.pdf

Report ASA Revision Committee. (2016). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) college report 2016. Report. https://www.amstat.org/docs/default-source/amstat-documents/gaisecollege_full.pdf

Gázquez-Abad, J. C., Martínez-López, F. J., y Mondéjar-Jiménez, J. A. (2010). Características de los folletos publicitarios como herramienta promocional: Hipermercados vs. tiendas de descuento. Innovar, 20(38), 203-216. https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/22402

Hernández Herrera, C. A. (2016). Diagnóstico del rendimiento académico de estudiantes de una escuela de educación superior en México. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1369-1388. https://doi.org/10.5209/rev_rced.2016.v27.n3.48551

Johannssen, A., Chukhrova, N., Schmal, F., y Stabenow, K.(2021). Statistical Literacy—Misuse of Statistics and Its Consequences. Journal of Statistics and Data Science Education, 29(1), 54-62. https://doi.org/10.1080/10691898.2020.1860727

Kartono, Mulyono, y Waluya, S. B. (2019). Analysis of mathematical critical thinking ability of students based on diagnostic assessment. Journal of Physics: Conference Series, 1321(3). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/3/032084

Ketterlin-Geller, L. R., y Yovanoff, P. (2009). Diagnostic Assessments in Mathematics to Support Instructinal Making. Practical Assessment, Research and Evaluation, 14(16), 16. https://doi.org/10.7275/vxrk-3190

Lara-freire, M. L., Rojas-yumisaca, W. G., y Cabezas-Arévalo, E. L. (2020). El rol de la prueba de diagnóstico en el logro de objetivos de aprendizaje The role of the diagnostic test in achieving learning objectives O papel do teste de diagnóstico na consecução dos objetivos de aprendizagem. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 5(05), 312-332. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7506220

Lunsford, M. L., Poplin, P. L., y Pederson, J. E. G. (2018).From Research to Practice: Using Assessment and Early Intervention to Improve Student Success in Introductory Statistics. Journal of Statistics Education, 26(2), 125-134. https://doi.org/10.1080/10691898.2018.1483785

MEN [Ministerio de Educación Nacional]. (s. f.). Glosario.https://www.mineducacion.gov.co/portal/secciones/Glosario/

Moscoso, J. N. (2017). Los métodos mixtos en la investigación en educación: hacia un uso reflexivo.Cadernos de Pesquisa, 47(164), 632-649. https://doi.org/10.1590/198053143763

Palacio Martínez, Z. (2013). Modelo de educación a distacia y virtual (1.a ed.).

Patiño Garzón, L. (2007). Aportes del enfoque histórico cultural para la enseñanza. Educación y Educadores,10(1), 53–60.

Real Academia Española. (s.f.). Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/tr%C3%ADptico

Salas Campos, I., y Umaña Mata, A. C. (2010). Diseño y mediación de objetos de aprendizaje. Innovaciones Educativas, 12(17), 1-9. https://doi.org/10.22458/ie.v12i17.558

Soler, M. G., Cárdenas, F. A., y Hernández-Pina, F. (2018).Enfoques de enseñanza y enfoques de aprendizaje: perspectivas teóricas promisorias para el desarrollo de investigaciones en educación en ciencias. Ciência y Educação (Bauru), 24(4), 993-1012. https://doi.org/10.1590/1516-731320180040012

Son, J. Y., Blake, A.B., Fries,L., y Stigler, J. W.(2021).Modeling First: Applying Learning Science to the Teaching of Introductory Statistics. Journal of Statistics and Data Science Education, 29(1), 4-21. https://doi.org/10.1080/10691898.2020.1844106

Soto Calderón, R. (2010). Educación especial Aportaciones de la neuropsicología (Primera ed). Universidad Pedagógica Nacional, México Templin, J., y Bradshaw, L. (2013). Measuring the Reliability of Diagnostic Classification Model Examinee Estimates.Journal of Classification, 30, 251-275. https://doi.org/10.1007/s00357-013-9129-4

Vargas Murillo, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Revista “Cuadernos”,58(1), 68-74. http://www.scielo.org.bo/pdf/chc/v58n1/v58n1_a11.pdf

Yusuf, M., Ali, M. S., y Yani, A. (2019). Diagnosis of physics learning difficulties of X MIA grade students of SMA Negeri 3 Pinrang. Journal of Physics: Conference Series, 1321(2). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/2/022025

Zhao, Z. (2013). An Overview of Studies on Diagnostic Testing and its Implications for the Development of Diagnostic Speaking Test. 3(1), 41-45. https://doi.org/10.5539/ijel.v3n1p41

How to Cite
Paz Suárez, C. A., & Díaz Escoba, J. A. (2023). Characterization of Descriptive Statistics Learning Diagnostics in a Higher Education Program. Academia Y Virtualidad, 16(1), 119–145. https://doi.org/10.18359/ravi.6075
Published
2023-06-30
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo
QR Code

Some similar items: