''Chemically'': An Investigative Experience with Gamified Educational Software for 11th Grade Students

Keywords: Chemistry Education, Gamification, Educational Innovation, Instructional Software, ICT In Education

Abstract

This article presents the results of a study that aimed to identify the contributions of gamified educational
software in the development of the topic of hydrocarbons for a group of eleventh-grade students in a public educational institution in the municipality of Tunja, Boyacá, Colombia. The topic was selected based on a survey and interviews conducted with students and teachers. The application was developed using the Scrum methodology, following the principles of meaningful learning and gamification. The gamified educational software had three components that outlined thev work in each of the thematic units: content, assessment, and reinforcement. Similarly,
students had a space in the software to recognize personal and collective progress in various topics and activities. The results reflected the students' interest in interacting with the application, asking questions about the topic, and the emergence of behaviors associated with competitiveness and solidarity. Additionally, there was a perception of
learning on their part. From this, it can be stated that gamified educational software influences students' motivation to learn about hydrocarbons in the chemistry subject.

Author Biographies

Jimmy Yordany Ardila-Muñoz, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Docente Licenciatura en Informática y Tecnología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia, Tunja. Doctorado en Ciencias de la Educación Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia. Magíster Bioinformática de la Universidad Internacional de Andalucia, España. Ingeniero de Sistemas de la Universidad Industrial de Santander, Colombia. jimmy.ardila@uptc.edu.co ORCID https://orcid.org/0000-0003-4916-8704

Diego Alejandro Molina-Sosa, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Docente Licenciatura en Informática y Tecnología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia, Tunja. Magíster en Tecnología Educativa y Competencias Digitales Universidad Internacional de la Rioja, España. Licenciado en Informática y Tecnología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia. diego.molina01@uptc.edu.co ORCID https://orcid.org/0000-0002-9343-9367

Diego Mauricio Bernal-Ríos, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Profesional de Soporte de la Universidad Santo Tomás, Colombia, Tunja. Especialista en Auditoría y Aseguramiento de la Información de la Universidad Santo Tomás, Colombia. Licenciado en Informática y Tecnología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia. diegomauricio.bernal@uptc.edu.co ORCID https://orcid.org/0000-0001-7881-4416

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Jimmy Yordany Ardila-Muñoz, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Docente Licenciatura en Informática y Tecnología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia, Tunja. Doctorado en Ciencias de la Educación Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia. Magíster Bioinformática de la Universidad Internacional de Andalucia, España. Ingeniero de Sistemas de la Universidad Industrial de Santander, Colombia. jimmy.ardila@uptc.edu.co ORCID https://orcid.org/0000-0003-4916-8704

Diego Alejandro Molina-Sosa, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Docente Licenciatura en Informática y Tecnología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia, Tunja. Magíster en Tecnología Educativa y Competencias Digitales Universidad Internacional de la Rioja, España. Licenciado en Informática y Tecnología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia. diego.molina01@uptc.edu.co ORCID https://orcid.org/0000-0002-9343-9367

Diego Mauricio Bernal-Ríos, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Profesional de Soporte de la Universidad Santo Tomás, Colombia, Tunja. Especialista en Auditoría y Aseguramiento de la Información de la Universidad Santo Tomás, Colombia. Licenciado en Informática y Tecnología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia. diegomauricio.bernal@uptc.edu.co ORCID https://orcid.org/0000-0001-7881-4416

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How to Cite
Ardila-Muñoz, J. Y., Molina-Sosa, D. A., & Bernal-Ríos, D. M. (2023). ’’Chemically’’: An Investigative Experience with Gamified Educational Software for 11th Grade Students. Academia Y Virtualidad, 16(2), 39–50. https://doi.org/10.18359/ravi.6261
Published
2023-12-26
Section
Articles

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