Strategies and Digital Organization of Professors for Teaching and Connectivity in the Context of the COVID-19 Pandemic

Keywords: connectivity, virtual classes, aptitude for virtuality, virtual teaching methodologies, virtual or remote evaluation

Abstract

The research problem consisted of the pedagogical, didactic, methodological and assessment implications emerging from the sudden shift from face-to-face education to virtual education in all undergraduate programs at Universidad del Atlántico, without lecturers having received prior training. Therefore, the objective of this research is to obtain elements of discussion on professors' teaching strategies, digital organization, methodological processes, and evaluation at Universidad del Atlántico in the context of the COVID-19 pandemic, during the beginning of the first virtual semester in each undergraduate program. This study is descriptive, exploratory and non-experimental, conducted by Grupo de Investigación Horizontes en Educación Matemática (GIHEM), where the information was collected through an online survey, designed in Google Forms and disseminated massively through emails from participating lecturers. Among the main results, strategies are classified into three categories: 1) aptitude for virtual classes, 2) classroom methodologies and 3) assessment strategies in the teaching and virtual learning process.

Author Biographies

Mayra Alejandra Jiménez-Consuegra, Secretaria Distrital de Educación Barranquilla

Licenciada en Matemática por Universidad del Atlántico, Magíster en Matemática Educativa por la Universidad Autónoma de Guerrero-México. Asesora Pedagógica Especializada de la Secretaria Distrital de Educación Barranquilla, Integrante del Grupo de Investigación Horizonte en Educación Matemática GIHEM de la Universidad del Atlántico.

Emma Flórez Maldonado, Profesora en la Universidad del Atlántico y profesora en I.E.D. Carlos Meisel

Doctora en Ciencias Políticas. Universidad del Atlántico e ied Carlos Meisel, Barranquilla, Colombia.

Geraldis Domenech Pantoja, Universidad del Atlántico

Magíster en Tecnología Educativa y Competencias Digitales. Profesor Universidad del Atlántico y Coordinador IE María Auxiliadora de Galapa-Atlántico

Jesús Berrio-Valbuena, Universidad del Atlántico

Magister en Educación Matemática. Profesor Universidad del Atlántico

Camilo Andrés Rodríguez-Nieto, Universidad del Atlántico

Magíster en Ciencias. Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.

Jonathan Alberto Cervantes-Barraza, Universidad del Atlántico

Doctor en Ciencias con Especialidad en Matemática Educativa. Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.

Armando Aroca Araújo , Universidad del Atlántico

Magíster en Educación. Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia

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Author Biographies

Mayra Alejandra Jiménez-Consuegra, Secretaria Distrital de Educación Barranquilla

Licenciada en Matemática por Universidad del Atlántico, Magíster en Matemática Educativa por la Universidad Autónoma de Guerrero-México. Asesora Pedagógica Especializada de la Secretaria Distrital de Educación Barranquilla, Integrante del Grupo de Investigación Horizonte en Educación Matemática GIHEM de la Universidad del Atlántico.

Emma Flórez Maldonado, Profesora en la Universidad del Atlántico y profesora en I.E.D. Carlos Meisel

Doctora en Ciencias Políticas. Universidad del Atlántico e ied Carlos Meisel, Barranquilla, Colombia.

Geraldis Domenech Pantoja, Universidad del Atlántico

Magíster en Tecnología Educativa y Competencias Digitales. Profesor Universidad del Atlántico y Coordinador IE María Auxiliadora de Galapa-Atlántico

Jesús Berrio-Valbuena, Universidad del Atlántico

Magister en Educación Matemática. Profesor Universidad del Atlántico

Camilo Andrés Rodríguez-Nieto, Universidad del Atlántico

Magíster en Ciencias. Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.

Jonathan Alberto Cervantes-Barraza, Universidad del Atlántico

Doctor en Ciencias con Especialidad en Matemática Educativa. Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.

Armando Aroca Araújo , Universidad del Atlántico

Magíster en Educación. Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia

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How to Cite
Jiménez-Consuegra, M. A., Flórez Maldonado, E. ., Domenech Pantoja, G. ., Berrio-Valbuena, J., Rodríguez-Nieto, C. A., Cervantes-Barraza, J. A., & Aroca Araújo , A. . (2021). Strategies and Digital Organization of Professors for Teaching and Connectivity in the Context of the COVID-19 Pandemic. Academia Y Virtualidad, 14(1), 63–85. https://doi.org/10.18359/ravi.5027
Published
2021-05-28
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Articles

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