DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.2868

The importance of the instructional guide in the design of virtual learning environments

Aida Mercedes Gomez-Suarez

Abstract


The appropriation of information and communication technologies (ICTs) in the processes of teaching and learning is one of the main challenges of educational institutions and teachers in the current society of knowledge, as responsible for a use Rational and meaningful use of its digital educational resources (RED). This involves developing competencies in the implementation of ICT in the classroom to enrich the learning environments. This article presents a reflection on the instructional guide as a didactic tool in the elaboration of RED that facilitates the design of these resources to support the activities of the classroom in these processes. This reflection is the result of a research on the subject carried out in a context of university teaching


Keywords


Technology; teacher training; competencies; digital educational resources; instructional guide

References


Bou, G. (1997). El guión multimedia. Madrid: Editorial Anaya.

PMCid:PMC1565071

Campuzano Ruíz, A. (1992). Tecnologías audiovisuales y educación. Una visión desde la práctica. Madrid: Akal.

Colombia Aprende. (2014). "Desarrollo profesional docente: itinerarios de formación docente". Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/w3-article-316666.html.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2008). Programa Nacional Uso de Medios y Nuevas Tecnologías: Ruta de apropiación de TIC en el desarrollo profesional docente. Bogotá: Autor.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-318264_recurso_tic.pdf.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2015). Decreto 1075 de 2015, por medio del cual se expide el Decreto Único Reglamentario del Sector Educación. Recuperado de http://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/decreto_1075_de_2015.pdf.

Laverde, A. C., Cifuentes, Y. S., & Rodriguez, H. Y. R. (2007). Toward an instructional design model based on learning objects. Educational Technology Research and Development, 55(6), 671-681. https://doi.org/10.1007/s11423-007-9059-0

Mayer, R. (2005). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press, 2.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511816819

Medina, J. "El aula invertida". Recuperado de http://www.ub.edu/bonespractiquesdocents/index.php/es/metodes-i-activitats/activitats-col-laboratives/39-el-aula-invertida.

Ordinas, C., De Benito, B., Martí, C. y Salinas, J. (1999). Modelos de estructuración de material didáctico multimedia utilizados en Campus Extens. Edutec, 99.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Londres: Autor.

Orihuela, J.-L. y Santos, M.-L. (2000). Introducción al dise-o digital. Concepción y desarrollo de proyectos de comunicación interactiva. Madrid: Anaya Multimedia.

PMCid:PMC101580

Piaget, J. (1932). The moral judgment of the child. Glencoe, Illinois: The Free Press

Prieto, J. (2013). ¿Cómo dise-ar un aula virtual? Recuperado de http://joannaprieto.com/como-disenar-un-aula-virtual/.

Rúa, J. (1998). "Aproximaciones conceptuales al aprendizaje autónomo". Puntos Alternos, 4, 20-28.

Santos, M.-L. (2006). Organización y gestión de equipos para el desarrollo de contenidos educativos multimedia. Red Digital, 6, 1-21.

Valverde, J. (2000). Dise-o y elaboración de un programa educativo multimedia. En Saénz del Castillo, A. y Gómez-Galán, J (coords.). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Badajoz: Universitas. 273

Zambrano J. (2008). "Crédito académico, autonomía y TIC´ s". Studiositas, 3 (2), 48-59.

Zapata, M. (2012). "Recursos educativos digitales: conceptos básicos". Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/boa/contenidos.php/d211b52ee1441a30b59ae008e2d31386/845/estilo/aHR0cDovL2FwcmVuZGVlbmxpbmVhLnVkZWEuZWR1LmNvL2VzdGlsb3MvYXp1bF9jb3Jwb3JhdGl2by5jc3M=/1/contenido/


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Copyright (c) 2017 Academia y Virtualidad

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.