The semiotic representations register as a way of materialization vigotsky´s postulates about thought and language

  • Neel Báez-Ureña Universidad Autónoma de Santo Domingo
  • Olga Lidia Pérez-González Universidad de Camagüey Ignacio AgramonteLoynaz
  • Ramón Blanco-Sánchez Universidad de Camagüey Ignacio AgramonteLoynaz
Keywords: semiotic representations register, Differential Calculus, conceptual formation

Abstract

The didactic proposal presented uses records of semiotic representation as a materializing way of Vygotsky’s postulates on thought and language. This proposal will contribute to the conceptual formation in Differential Calculus in university careers, through semiotic representations of instantaneous variation processes. It will also be supported with mathematical assistants, such as GeoGebra and SketchPad; both illustrate the movement of the variable. The methodology followed articulates the resources acquisition process for the semiotic records transfers, the formation process of mathematical language, and the transit from colloquial to mathematician language in the variable movement description. The experimental validation showed that the proposal application achieved a significant improvement of the students in the mathematical language and conceptual applications in the Differential Calculus, thus achieving the research objective.

Author Biography

Neel Báez-Ureña, Universidad Autónoma de Santo Domingo
Licenciado en Informática y Máster en Matemática Aplicada. Profesor de Matemática de la Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana, Departamento de Matemática, Máster en Matemática Aplicada, estudiante de doctorado en Ciencias Pedagógicas

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Neel Báez-Ureña, Universidad Autónoma de Santo Domingo
Licenciado en Informática y Máster en Matemática Aplicada. Profesor de Matemática de la Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana, Departamento de Matemática, Máster en Matemática Aplicada, estudiante de doctorado en Ciencias Pedagógicas

References

Báez, A., Martínez, Y., Pérez, O. y Pérez, R. (2017). Propuesta de Tareas para el Desarrollo del Pensamiento Variacional en Estudiantes de Ingeniería. Formación Universitaria, 10(3), 93-106. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000300010

Báez, A., Pérez, O y Triana, B. (2017). Propuesta didáctica basada en múltiples formas de representación semiótica de los objetos matemáticos para desarrollar el proceso de enseñanza aprendizaje del cálculo diferencial. Academia y Virtualidad, 10(2), 20-30. https://doi.org/10.18359/ravi.2743

Báez, N., Blanco, R. y Pérez, O. (2015). Dificultades de los alumnos en el trabajo con los conceptos del Cálculo Diferencial. En R. Flore (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 28, 57-63. Recuperado de: www.clame.org.mx

Cabezas, C. y Mendoza, M. (2016). Manifestaciones Emergentes del Pensamiento Variacional en Estudiantes de Cálculo Inicial. Formación universitaria, 9(6), 13-26. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000600003

Camargo, Á. (2013). El papel de los registros de representación semiótica en la enseñanza y el aprendizaje del cálculo diferencial. VII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, Montevideo, Uruguay, 16 al 20 de septiembre de 2013.

D'Amore, B. (2012). La Didáctica del Infinito Matemático. (Memorias del 4to. Seminario Taller en Educación Matemática: La enseñanza del cálculo y las componentes de su investigación). En Roa Fuentes, S., Evely Parada, S. y Fiallo Leal, J. (Eds.). Bucaramanga, Colombia.

Duval, R. (2006). Un tema crucial en la educación matemática: la habilidad para cambiar el registro de representación. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 9 (1), 143-168.

García, J. (2013). La problemática de la enseñanza y el aprendizaje del cálculo para ingeniería. Revista Educación, 37(1), 29-42. https://doi.org/10.15517/revedu.v37i1.10627

Güçler, B. (2013). Examining the discourse on the limit concept in a beginning-level calculus classroom. Educational Studies in Mathematics, 82(3), 439-453. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9438-2

Hitt, F. (2003). Una Reflexión Sobre la Construcción de Conceptos Matemáticos en Ambientes con Tecnología. Boletín de la Asociación Matemática Venezolana, 10(2), 213-223.

Hitt, F. (2014). Nuevas tendencias en la enseñanza del cálculo: la derivada en ambientes TICE. Revista AMIUTEM, 2(2), 1-19.

Macías, J. (2014). Los registros semióticos en Matemáticas como elemento personalizado en el aprendizaje. Revista de Investigación Educativa Conect@2, 4(9), 27-57.

Pino-Fan, L., Godino, J. D. y Font, V. (2011). Faceta epistémica del conocimiento didáctico-matemático sobre la derivada. Educação Matemática Pesquisa, 13(1), 141-178.

Radford, L. (2013). On Semiotics and Education. Éducation et Didactique, 7(1), 185204. https://doi.org/10.4000/educationdidactique.1668

Sierpinska, A. (1987). Humanities students and epistemological obstacles related to limits. Educational Studies in Mathematics, 18, 371-397. https://doi.org/10.1007/BF00240986

Taborda, S. & Meneses, E. (2015). Laboratorio virtual de matemáticas como estrategia didáctica para fomentar el pensamiento lógico. Academia y virtualidad, 8(2), 73-84. https://doi.org/10.18359/ravi.1424

Vigotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Villa, J. (2012). El estudio de la tasa de variación como una aproximación al concepto de derivada. (Memorias del 4to. Seminario Taller en Educación Matemática: La enseñanza del cálculo y las componentes de su investigación). En Roa Fuentes, S., Evely Parada, S. y Fiallo Leal, J. (Eds.). Bucaramanga, Colombia.

Villalonga, P., González, S., Marcilla, M. I., Mercau, S. y Holgado, L. (2014). Procedimientos matemáticos para aprender límite. Su evaluación. Unión. Revista iberoamericana de educación matemática, 38, 103-114.

Vrancken, S. Engler, A, Giamperi, M. & Müller, D. (2015). Estudio de las funciones en situaciones variacionales. Resultados de la implementación de una secuencia de actividades. Revista digital, Matemática, Educación e Internet, 15(1), 2-20. https://doi.org/10.18845/rdmei.v15i1.1992

How to Cite
Báez-Ureña, N., Pérez-González, O. L., & Blanco-Sánchez, R. (2018). The semiotic representations register as a way of materialization vigotsky´s postulates about thought and language. Academia Y Virtualidad, 11(1), 16–26. https://doi.org/10.18359/ravi.2885
Published
2018-01-01
Section
Original Research Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo
QR Code

Some similar items: