THE The educational Process in a Public School of Barranquilla in the School Alternation Modality

Abstract

This research article aims to present some characteristics of the educational process in a public school in Barranquilla in the alternating schooling modality based on the testimony of teachers and students. To carry out this research, an interpretative paradigm was used under the qualitative approach, the grounded theory method, using as a technique the in-depth interview through the data collection instrument, an interview script with open
questions. The results show that enrollment increased in public educational institutions, schedules, and program
contents were rethought. At the same time, the execution of infrastructure works by local authorities in education
could be faster and more efficient. The conclusions reveal that educational institutions have made a great effort to
adapt to the changes required by this new reality; however, on the other hand, local administrations must carry out
school work quickly, considering that absolute attendance by students will soon be mandatory

Author Biographies

Jhan Carlos Herrera Pérez, Institución Educativa Distrital Reuven Feuerstein

Doctor of Education, University of Baja California, Mexico; Master in Telematics Engineering, University of Vigo, Spain; Software Engineering Specialist, Universidad del Norte; Systems Engineer, Autonomous University of the Caribbean.

Efraín Darío Ochoa Londoño, Institución Educativa Joaquín Vallejo Arbeláez

Doctor of Education, University of Baja California, Mexico; Master in Educational Informatics, Norbert Wiener University, Peru; ICT Management Specialist, University of Santander; Basic Primary Degree, Emphasis on Natural Sciences, Higher Institute of Rural Education, Pamplona.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jhan Carlos Herrera Pérez, Institución Educativa Distrital Reuven Feuerstein

Doctor of Education, University of Baja California, Mexico; Master in Telematics Engineering, University of Vigo, Spain; Software Engineering Specialist, Universidad del Norte; Systems Engineer, Autonomous University of the Caribbean.

Efraín Darío Ochoa Londoño, Institución Educativa Joaquín Vallejo Arbeláez

Doctor of Education, University of Baja California, Mexico; Master in Educational Informatics, Norbert Wiener University, Peru; ICT Management Specialist, University of Santander; Basic Primary Degree, Emphasis on Natural Sciences, Higher Institute of Rural Education, Pamplona.

References

Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Revista Estudios Pedagógicos, 46(3), 213-223. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213.

AlcaldiaBogotá. (2020). Guía general para el desarrollo de una reapertura gradual, progresiva y segura de las instituciones del sector educativo privado de Bogotá. Recuperado en: https://reaperturagradual.educacionbogota.edu.co/sites/default/files/documentos/Guia_general_Instituciones_del_Sector_Educativo%20Privado_V2.pdf.

Arias, F. (2019). Citación de fuentes documentales y escogencia de informantes: un estudio cualitativo de las razones expuestas por investigadores venezolanos. Recuperado en: https://www.scielo.sa.cr/pdf/eci/v9n1/1659-4142-eci-9-01-20.pdf.

Ballén, O., Baquero, L., Padilla, M., Bernal, D. (2021). Balance de la pandemia: posibles lecciones aprendidas para el sector educativo en Bogotá. Revista Educación y Ciudad, 41, 41-55. https://doi.org/10.36737/01230425.n41.2575

Bos, M., Minoja, L., Dalaison, W. (2020). Estrategias de reapertura de escuelas durante COVID-19. Recuperado en: http://dx.doi.org/10.18235/0002334.

Cáceres, I. (2021). Acerca de la escolaridad a distancia y la deserción en Pandemia. Revista Utopía y Praxis Latinoamericana. Recuperado en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/279/27966514001/27966514001.pdf.

Castro, Paz, Cela. (2020). Aprendiendo a enseñar en tiempos de pandemia COVID-19: nuestra experiencia en una universidad pública de Argentina. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. Recuperado en: http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v14n2/2223-2516-ridu-14-02-e1271.pdf.

ColAmericano. (2021). Servicio de educación en casa y en presencialidad bajo el esquema de alternancia. Año escolar 2021. Recuperado en: https://www.colegioamericano.edu.co/wp-content/uploads/2021/03/SERVICIO-EDUCATIVO-EN-MODALIDAD-DE-ALTERNANCIA-2021.pdf.

Cornelis, C. (2020). El aula invertida en tiempos del COVID-19. Revista Educación Química. Recuperado en: DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.5.77288.

Covarrubias, L. (2021). Educación a distancia: transformación de los aprendizajes. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), Venezuela. (Pp.150-160). Recuperado en: https://doi.org/10.36390/telos231.12

CSIC-IDAEA & Ministerio de Ciencia e Innovación y Mesura. (2020). Guía para ventilación en aulas. Instituto de Diagnóstico Ambiental y Estudios del Agua, IDAEA-CSIC Mesura. https://www.csic.es/sites/default/files/guia_para_ventilacion_en_aulas_csic-mesura.pdf

Gómez, A., Restrepo, E., Becerra, R. (2021). Fundamentos pedagógicos para la creación y producción de recursos educativos abiertos (REA). Anagramas rumbos y sentidos de la comunicación, 19(38), 35-68. https://doi.org/10.22395/angr.v19n38a3

Guarín, A., Medina, C., y Posso, C. (2018). Calidad, cobertura y costos ocultos de la educación secundaria pública y privada en Colombia. Revista Desarrollo y Sociedad, 81,61-114. https://doi.org/10.13043/dys.81.2

Herrera, D. (2021). El modelo de la alternancia y la desigualdad educativa territorial en la educación en Colombia. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 1(2), 61–86. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i2.38.

Ibarra, J. (2021). B-learning como propuesta para la alternancia educativa. Revista Universitaria De Informática RUNIN, 8(11), 81-113. Recuperado a partir de https://revistas.udenar.edu.co/index.php/runin/article/view/6732.

IDEP [Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico]. (2020a). Análisis del regreso a clases bajo el modelo de alternancia en el marco del covid-19. https://repositorio.idep.edu.co/bitstream/handle/001/2374/Nota%20Pol%C3%ADtica

IDEP [Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico]. (2020b). El retorno a las aulas en Bogotá: gradual, progresivo y seguro. Boletín Nota Política Pública N.o 2. https://repositorio.idep.edu.co/handle/001/2384

I.E.D Reuven Feuerstein. (2021). Horario de Alternancia Institución Educativa Distrital Reuven Feuerstein.[Figura]. I.E.D Reuven Feuerstein, Barranquilla, Colombia.

INEM [Institución Educativa INEM José Celestino Mutis de Armenia – Quindío]. (2021). Plan de trabajo bajo el modelo de alternancia educativa año 2021. https://inemarmenia.edu.co/images/documentos/PLANALTERNANCIA2021.pdf

MINSALUD [Ministerio de Salud y Protección Social]. (2019). Resolución 777 de 2021. https://www.funcionpublica. gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=163987

Miranda, S., y Ortiz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717

Moreno, D., Bravo, E., Burgos, C., Grijalva, A. (2021). Educación superior y pandemia: estudio piloto del cuestionario de experiencia educativa durante pandemia. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 15(1), e1347. Recuperado en: https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2021.1347.

Pachay, M., Rodríguez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Revista Polo del Conocimiento. Recuperado en: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/2129/4239.

Pérez, A., Cantera, L., Andrade, K., Pereira, J. (2019). Consideraciones metodológicas sobre investigaciones sensibles en metodología cualitativa. Psicologia: Ciência e Profissão, 39(n.spe 2), 112-124. https://doi.org/10.1590/1982-3703003225746.

Razo, A. (2016). Tiempo de Aprender. El aprovechamiento de los periodos en el aula. Recuperado en: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v21n69/1405-6666-rmie-21-69-00611.pdf.

Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. doi: https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644.

SED [Secretaría de Educación del Distrito]. (2020). 2021: El año de la confianza para una reapertura gradual, progresiva y segura de los colegios.https://reaperturagradual.educacionbogota.edu.co/sites/default/files/20210129-Reapertura-GPS_%20SED.-Concejo-de-Bogota.pdf.

SEDBOYACA [Secretaría de Educación de Boyacá] & Gobernación de Boyacá. (2021).Estadísticas por cobertura.http://sedboyaca.gov.co/estadisticas-por-cobertura/#:~:text=boyaca.gov.co--,Boyac%C3%A1%20se%20ubic%C3%B3%20segundo%20en%20el%20ranking%20nacional%20del%20Sistema,(UACP)

Sordini, M. (2019). La entrevista en profundidad en el ámbito de la gestión pública. Revista Reflexiones, 98(1), 75–88. https://doi.org/10.15517/rr.v98i1.33083

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 19-21. https://doi.org/10.4185/rlcs-2020-1466

UNESCO. (2020). Respuesta del ámbito educativo al Covid-19. Perfiles Educativos, 42(169). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.60017

UNICEF. (2020a). Educación en pausa: Una generación de niños y niñas en América Latina y el Caribe está perdiendo la escolarización debido al Covid-19. https://www.unicef.org/lac/informes/educacion-en-pausa

UNICEF. (2020b). Notas de orientación sobre la reapertura de las escuelas en el contexto del Covid-19 para los ministerios de educación en América Latina y el Caribe.https://www.unicef.org/lac/media/14311/file

How to Cite
Herrera Pérez, J. C., & Ochoa Londoño, E. D. (2023). THE The educational Process in a Public School of Barranquilla in the School Alternation Modality. Academia Y Virtualidad, 16(1), 105–117. https://doi.org/10.18359/ravi.6009
Published
2023-06-30
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo
QR Code