Learning at Home about the Universe in Times of COVID-19, by Incorporating the Use of Simulators

Keywords: learning, COVID-19, pedagogical strategy, Celestia simulator, universe

Abstract

The article reveals the results of a pedagogical experience related to the incorporation of simulators to strengthen the learning processes in the area of social sciences, specifically about the universe. The proposal takes place within the framework of the COVID-19 pandemic, an aspect that generated the need to design innovative strategies to promote meaningful learning that would awaken students' interest in the universe, during academic work at home. The pedagogical proposal included learning activities based on the use of the Celestia simulator, applying online tools and taking advantage of the situation generated by the new learning scheme. The accompaniment of the development of each planned session allowed to establish the progress of students who took part of the study. An increase was observed in the institutional assessment scale related to the area of social sciences and in a higher performance of students of sixth grade, from 8,9 % to 100 %, with which it was possible to conclude the usefulness of the pedagogical strategy with this simulator as a working tool for teachers and as a didactic aid for teaching the subject of the universe. Likewise, there was evidence of improvement in cognitive competence, while promoting scenarios of reflection by the students.

Author Biographies

Nidia Milena García Garzón, Institución Educativa Luis Ignacio Andrade, Neiva, Huila, Colombia

Magíster en Aplicación de Tecnologías Digitales para la Enseñanza. Institución Educativa Luis Ignacio Andrade, Neiva, Huila, Colombia.
Correo electrónico: milenagarcia830@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3959-5569

Liseth González Gordillo, Colegio Nicolás Esguerra, Bogotá, Colombia

Magíster en Aplicación de Tecnologías Digitales para la Enseñanza. Profesora asistente del programa de Ciencias Naturales, Colegio Nicolás Esguerra, Bogotá, Colombia.
Correo electrónico: liseth1512@hotmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1883-2855

Marlene Lucila Guerrero Julio, Universidad de Santander, Colombia

Doctora en Proyectos. Profesora Universidad de Santander, Colombia.
Correo electrónico: marlene.guerrero@cvudes.edu.co ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8325-189X

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nidia Milena García Garzón, Institución Educativa Luis Ignacio Andrade, Neiva, Huila, Colombia

Magíster en Aplicación de Tecnologías Digitales para la Enseñanza. Institución Educativa Luis Ignacio Andrade, Neiva, Huila, Colombia.
Correo electrónico: milenagarcia830@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3959-5569

Liseth González Gordillo, Colegio Nicolás Esguerra, Bogotá, Colombia

Magíster en Aplicación de Tecnologías Digitales para la Enseñanza. Profesora asistente del programa de Ciencias Naturales, Colegio Nicolás Esguerra, Bogotá, Colombia.
Correo electrónico: liseth1512@hotmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1883-2855

Marlene Lucila Guerrero Julio, Universidad de Santander, Colombia

Doctora en Proyectos. Profesora Universidad de Santander, Colombia.
Correo electrónico: marlene.guerrero@cvudes.edu.co ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8325-189X

References

Aguilar, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud. Salud en Tabasco, 11(1-2), 333-338.

Betancourt, J. L. (2015) Reconstrucción geohistórica del lugar y el territorio en la Institución Educativa Distrital Villamar [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia].

Camino, N. (1999). Sobre la didáctica de la astronomía y su inserción en EGB. En M. Kaufman y L. Fumagalli (Eds.) Enseñar ciencia naturales. reflexiones y propuestas didácticas (pp. 143-173). Paidós.

Castillo, R. A. (2008). Herramientas informáticas para la aplicación de técnicas de desarrollo de pensamiento creativo. Educere, 12(43), 741-749.

Franco, A. J. y López, V. M. (2017). Retención de los conocimientos sobre el universo: estudio en alumnos españoles de 5o de educación primaria, a partir de una estrategia didáctica basada en la terminología científica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(72), 235-271.

Gil-Quílez, M. J. y Martínez-Peña, M. B. (2005). El modelo Sol-Tierra-Luna en el lenguaje iconográfico de estudiantes de magisterio. Enseñanza de las Ciencias, 23(2), 153-166.

González, L. Y. (2012). Diseñar e implementar una unidad didáctica interactiva para la enseñanza-aprendizaje con herramientas tic del tema ubicación geográfica y espacial en astronomía para estudiantes del grado undécimo. Estudio de caso: Institución Educativa Javiera Londoño-Sevilla del municipio de Medellín [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Colombia].

Hernández, M. J. (2013). Proyecto Curricular Investigando Nuestro Mundo [6-12]. Investigando la Tierra y el Universo. Díada.

Losada, M. V., Rodríguez, U. P., Miguel, A. M. U. y Correa, A. A. (2012). Problemáticas del proceso de enseñanza y aprendizaje de la Astronomía. Boletín das Ciencias, 25(76), 107-109.

Martínez, B. (2011). Luces y sombras de las medidas de atención a la diversidad en el camino de la inclusión educativa. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 25(1), 165-184.

Ministerio de Educación Nacional-Mineducación. (2001). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Autor. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf.pdf

Moreira, M. A. (2012). La teoría del aprendizaje significativo crítico: un referente para organizar la enseñanza contemporánea. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 31, 9-20.

Palomar, R. y Solbes, J. (2015). Evaluación de una propuesta para la enseñanza y el aprendizaje de la astronomía en secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 33(2), 91-111. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1462

Parco, R. y Estalyn, L. (2019). Software libre y su aplicación en el aprendizaje de la Unidad 3 de Biología en los estudiantes de primero de Bachillerato General Unificado en la Unidad Educativa Municipal Oswaldo Lombeyda, DM de Quito, 2018-2019 [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador].

Pinzas, E. J. (2019). Desarrollo virtual basado en el uso de CMS Dokeos para los alumnos de secundaria de computación de IE coronel Pedro Portillo Pucallpa-2018 [Tesis de grado, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo].

Redacción Semana (2019, 12 de marzo). Colombia, el país de la OCDE con los resultados más bajos en las pruebas Pisa 2018. Revista Semana. https://www.semana.com/educacion/articulo/como-le-fue-a-colombia-en-las- ultimas-pruebas-pisa/642984

Salinas, J. M. y Ayala, J. B. (2017). Uso de simuladores en el aula para favorecer la construcción de modelos mentales. En Reducación y Tecnología. Propuestas desde la investigación y la innovación educativa 2017 (pp. 313- 316). Santiago, Chile.

Sampieri, R. H (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education.

Vargas, G. (2002). Factores que dificultan la retención de los elementos químicos en los alumnos del tercer grado de educación secundaria del colegio nacional "Abilia Ocampo" del distrito de Rioja [Tesis doctoral, Universidad Nacional de San Martín].

Vega-Navarro, A. (2001). Tenerife tiene seguro de Sol (y de Luna). Representaciones del profesorado de primaria acerca del día y la noche. Enseñanza de las Ciencias, 19(1), 31-44. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4012

How to Cite
García Garzón, N. M., González Gordillo, L., & Guerrero Julio, M. L. (2021). Learning at Home about the Universe in Times of COVID-19, by Incorporating the Use of Simulators. Academia Y Virtualidad, 14(2), 17–30. https://doi.org/10.18359/ravi.5350
Published
2021-12-03
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo
QR Code

Some similar items: