Human rights teaching strategy through video art

Keywords: strategy, video art, bullying, human rights, teaching

Abstract

This article describes an educational experience during the COVID-19 health emergency at the Buenos Aires Educational Institution, located in the municipality of Soacha, Cundinamarca. The goal of the research was to develop a strategy for teaching human rights through video art, aimed at the reduction of bullying among eighth grade students, based on the subject of social sciences, bearing in mind that there is a bullying problem in the institution among students, causing a violation of human rights. In this sense, the strategy based on mixed type research was carried out relying on a descriptive approach in five phases: identification, planning, implementation, recognition and validation.

The results of this research indicate that it is relevant to teach human rights using video art, since it enables students to engender reflections and awareness processes about bullying, using it as a means of learning, creation and manifestation of human rights based on experience. Finally, it was concluded that the use of video art is a necessary educational technology to awaken social respon- sibility, sensitivity and expression among students, in a school that must be prepared to face the changes of today's world.

Author Biographies

German Camilo Salinas Herrera, Secretaría de Educación y Cultura, Soacha, Colombia

Magíster en Tecnologías Digitales Aplicadas a la Educación. Secretaría de Educación y Cultura, Soacha, Colombia.
Correo electrónico: salinasg@iebuenosaires.edu.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2803-7652

Kimberly Rojas Peña , Secretaría de Educación y Cultura, Soacha, Colombia

Magister en Ciencias Ambientales. Secretaría de Educación y Cultura, Soacha, Colombia.
Correo electrónico: rojask@iebuenosaires.edu.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1873-7118

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

German Camilo Salinas Herrera, Secretaría de Educación y Cultura, Soacha, Colombia

Magíster en Tecnologías Digitales Aplicadas a la Educación. Secretaría de Educación y Cultura, Soacha, Colombia.
Correo electrónico: salinasg@iebuenosaires.edu.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2803-7652

Kimberly Rojas Peña , Secretaría de Educación y Cultura, Soacha, Colombia

Magister en Ciencias Ambientales. Secretaría de Educación y Cultura, Soacha, Colombia.
Correo electrónico: rojask@iebuenosaires.edu.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1873-7118

References

Ayelen, R. y García, P. (2015). La video recreación en los centros educativos: una oportunidad para valorar y respetar la pluralidad. Instituto de Educación y Ciencia. https://eric.ed.gov/

Bonet, E. (1980). En torno al vídeo. Barcelona: Editorial Gustavo Gil. https://issuu.com/universidaddelpaisvas-co/docs/en-torno-al-video

Bruner, J. (2006) Frames for thinkikg. Ways of making meaning. Explorations in culture and cognition. Londres: Cambridge University Prees.

Castañeda, G. (2010) La violencia verbal en el aula. Revista Enunciación, 16(1), 58-69. Bogotá, Colombia. https://doi.org/10.14483/22486798.3589

Crow, T. (2008). La inteligencia del arte. México: Fondo de Cultura Económica.

Dato, E. (2007). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria 1999-2006. Madrid. http://www.oei.es/oeivirt/Informeviolencia.pdf

DelRío,P.(2014).El arte es a la vida lo que el vino es a la uva. La aproximación sociocultural a la educación artística. Revista Cultura y Educación, 16(1-2), 1-240. https://doi.org/10.1174/1135640041752858

Dewey, J. (2009). El arte como experiencia. México: Fondo de Cultura Económica.

Elichiry, N. (2009). Escuela y aprendizajes. Trabajos de psicología educacional. Buenos Aires: Manantial.

Elichiry, N. y Regatky, M. (2010). Aproximación a la educación artística de la Escuela. Anuario de Investigaciones. Vol. XVII. Argentina: Universidad de Buenos Aires.

Farías, A. y Fonseca, A. (2016). Arte e informática, creando interdisciplinariedad para una educación tecnológica compleja. Revista Pensamiento, Palabra y Obra, n.o 16. https://dialnet.unirioja.es/ https://doi.org/10.17227/ppo.num16-3976

Fernández, M. y Ramiro, M. (2014). Derechos humanos y comics: un matrimonio estéticamente bien avenido. Revista derecho de Estado, 32, 243-280. https://dialnet.unirioja.es/

García, A. (2012). Videoarte en contextos educativos las nuevas narrativas audiovisuales y su inclusión curricular en los programas de educación artística desde una perspectiva a/r/t/ográfica. Universidad de Granada. https://es.scribd.com/document/372123290/Videoarte-en-contextos-educativos-pdf

Gil, F. (2014). La educación en derechos humanos en el sistema educativo. Revista Monográfico. Facultad de Educación Universidad Complutense. https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/temas/educacion-en-derechos-humanos/

Instituto Interamericano de Derechos Humanos. (2014). Prevención del acoso escolar Bullyng y Ciberbullyng, San José de Costa Rica. https://www.iidh.ed.cr/IIDH/media/1573/bulling-2014.pdf

Lowenfeld, V. y Lambert, B. (2008). Desarrollo de la capacidad creadora. Nueva York: Editorial Kapeluz.

Magendzo, A. (2016). Educación en derechos humanos: un desafío para los docentes de hoy. Primera edición. ISBN: 966-282-817-4. https://books.google.com.co/books?id=rknenIwfcHYC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false

Magendzo, A. y Toledo, I. (2015). Educación en derechos humanos: estrategia pedagógica-didáctica centrada en la controversia. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Jornal). e-ISSN: 1409-4258, 19(3). https://doi.org/10.15359/ree.19-3.2

Manovich, L. (2005) El lenguaje en los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. (1.° ed.). Buenos Aires: Paidós. http://fba.unlp.edu.ar/lenguajemm/?wpfb_dl=93

men (2020). Circular n.o 20 del 16 de marzo de 2020. Medidas adicionales y complementarias para el manejo, control y prevención del Coronavirus (COVID-19). https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-394018_recurso_1.pdf

Olweus, D. (2008). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Ediciones Morata.

Organización Naciones Unidas (ONU) (2016). Derechos Humanos. Unión interparlamentaria. https://www.ohchr.org/Documents/Publications/mentaris_SP.pdf

Pantoja, A. (2011). Los nuevos medios de comunicación social: las redes sociales, Universidad de Extremadura. https://www.academia.edu/7574393/Los_nuevos_medios_de_comunicaci%C3%B3n_social_las_redes_sociales

Ros, N. (2004). El lenguaje artístico, la educación y la creación. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-8.

https://doi.org/10.35362/rie3512901

Serrano, J., Gutiérrez, I. y Prendes, M. (2016). Internet como recurso para enseñar y aprender. Una aproximación práctica a la tecnología educativa. Sevilla: Eduforma.

Sorrivas, N. (2015). El video arte como herramienta pedagógica. Cuaderno 52 Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 81-94.

Terigi, F. (2007). Nuevas reflexiones sobre el lugar de las artes en el currículum escolar. Educar Sobre Impresiones Artísticas (pp. 87-97). Buenos Aires.

Torrance, E. y Myers, R. (2007). La enseñanza creativa. Madrid: Santillana.

Veccia, T., Levin, E. y Waisbrost, C. (2012). Agresión, violencia y maltrato en el grupo de pares. Aplicación de una metodología cualitativa multiétnica con alumnos de séptimo grado de una escuela pública de la ciudad de Buenos Aires. Revista Agresión, violencia y maltrato en el grupo de pares, 15(2), 13-34. https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i2.2937

Villota, M. y Velásquez, F. (2015). El acoso escolar. Revista saber ciencia y libertad, 1. file:///C:/Users/salig/Downloads/Dialnet-ElAcosoEscolar-5329121.pdf

How to Cite
Salinas Herrera, G. C., & Rojas Peña , K. . (2022). Human rights teaching strategy through video art. Academia Y Virtualidad, 15(1), 29–43. https://doi.org/10.18359/ravi.5341
Published
2022-04-22
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo
QR Code

Some similar items: