Students’ Perception of Virtual Adaptations in Human Anatomy Courses by the SARS-CoV-2 Contingency

Keywords: higher education, health sciences, anatomy, cross-sectional anatomy, pandemic

Abstract

The (COVID-19) pandemic modified the ways of teaching and learning, switching from face-to-face classes in classrooms and laboratories to non-synchronous or asynchronous non-face-to-face classes on virtual platforms. Human anatomy courses require internships to understand anatomical structures. Objective: it is intended to explore the perception of the students of Medicine, Nursing and Psychology about the methodologies, content and didactics of learning that were developed in three courses of human anatomy adapted to the pandemic. Methodology: cross-sectional observational study, using fifteen-question on an online survey, conducted at the end of semester 2020-I about perception; scope of expectations; instructions; learning activities; probability of recommending only virtual, combined or face-to-face courses and points for or against the virtual methodology used. The study in 157 students participated, this way: 56 % (88/157) medical anatomy course, 27 % (43/157) morphology course and 17 % (26/157) neuroanatomy course. Results: a variety of assessments were found for or against adaptations made for anatomical virtual education amid the contingency. However, points in favor of virtuality such as the possibility of recording and not physical displacement plus access to models of computer anatomy, fail to overcome the comprehension of a teacher and the enthusiasm that awakens the palpable.

Author Biographies

Suárez-Escudero Suárez-Escudero, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Médico especialista en Rehabilitación Neuropsicológica. Universidad Pontificia Bolivariana, Universidad CES e Instituto Tecnológico Metropolitano, Medellín, Colombia.

Lennis Jazmín Bedoya Muñoz, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Médica. Universidad Pontifica Bolivariana, Clínica Cardiovid.

María Camila Posada Jurado, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Médica. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Edith Patricia Arboleda Carmona, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Técnica profesional en Tanatopraxia. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Alejandro José Urbina Sánchez, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Médico Cirujano. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Sebastián Ramírez Burgos, Médico. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia

Médico. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Cesar Alberto Bohórquez Gutiérrez, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Bacteriólogo y Laborista Clínico, biólogo. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Jorge Luis Ferreira Morales, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Médico. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suárez-Escudero Suárez-Escudero, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Médico especialista en Rehabilitación Neuropsicológica. Universidad Pontificia Bolivariana, Universidad CES e Instituto Tecnológico Metropolitano, Medellín, Colombia.

Lennis Jazmín Bedoya Muñoz, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Médica. Universidad Pontifica Bolivariana, Clínica Cardiovid.

María Camila Posada Jurado, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Médica. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Edith Patricia Arboleda Carmona, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Técnica profesional en Tanatopraxia. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Alejandro José Urbina Sánchez, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Médico Cirujano. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Sebastián Ramírez Burgos, Médico. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia

Médico. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Cesar Alberto Bohórquez Gutiérrez, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Bacteriólogo y Laborista Clínico, biólogo. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Jorge Luis Ferreira Morales, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana

Médico. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

References

Azer, S. y Eizenberg, N. (2007). Do we need dissection in an integrated problem-based learning medical course? Perceptions of first- and second-year students. Surgical and Radiologic Anatomy, 29(2), 173-180. https://doi.org/10.1007/s00276-007-0180-x

Chang, A., Cate, O., Custers, E., van Leeuwen, M. y Bleys, R. (2019). Approaches of anatomy teaching for seriously resource-deprived countries: A literature review. Education for Health, 32(2), 62-74. https://doi.org/10.4103/efh.EfH_272_17

Estai, M. y Bunt, S. (2016). Best teaching practices in anatomy education: A critical review. Annals of Anatomy - Anatomischer Anzeiger, 208, 151-157. https://doi.org/10.1016/j.aanat.2016.02.010

Ferrel, M. y Ryan, J. (2020). The Impact of COVID-19 on Medical Education. Cureus, 12(3). https://doi.org/10.7759/cureus.7492

Gray, D., Cozar, O. y Lefroy, J. (2017). Medical students' perceptions of bedside teaching. The Clinical Teacher, 14(3), 205-210. https://doi.org/10.1111/tct.12532

Haluza, D., Naszay, M., Stockinger, A. y Jungwirth, D. (2017). Digital Natives Versus Digital Immigrants: Influence of Online Health Information Seeking on the Doctor-Patient Relationship. Health Communication, 32(11), 1342-1349. https://doi.org/10.1080/10410236.2016.1220044

Hoyos, M. (s.f.). La era de los "Nativos Digitales". Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (MinTIC). https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-Prensa/Blogs/1854:La-era-de-los-Nativos-Digitales

Kerby, J., Shukur, Z. y Shalhoub, J. (2011). The relationships between learning outcomes and methods of teaching anatomy as perceived by medical students. Clinical Anatomy, 24(4), 489-497. https://doi.org/10.1002/ca.21059

Lee, E. y Hannafin, M. (2016). A design framework for enhancing engagement in student-centered learning: own it, learn it, and share it. Educational Technology Research and Development, 64(4), 707-734. https://doi.org/10.1007/s11423-015-9422-5

Luna, I., Torres, E., Cantillo, G., Bohórquez, C. y Suárez, J. (2019). ¿Cambiar o mejorar el modelo tradicional de enseñanza y aprendizaje de la anatomía humana en la Facultad de Medicina de UPB? Parte de la respuesta se encuentra en la innovación de didácticas especiales. En A. Gómez, B. López y J. Echeverry. (Eds.). Experiencias didácticas innovadoras en la Universidad Pontificia Bolivariana (pp. 55-63). Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.

Microsoft (s.f.). ¿Qué es Microsoft Teams? [Video]. https://support.microsoft.com/es-es/office/vídeo-¿qué-es-microsoft-teams-422bf3aa-9ae8-46f1-83a2-e65720e1a34d

Ministerio de Educación Nacional (Mineducación). (s.f.). Educación virtual o educación en línea. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-196492.html?_noredirect=1

Moodle. (s.f.). https://moodle.org/?lang=es

Moore, K., Dalley, A. y Agur, A. (2013). Anatomía con orientación clínica. Wolters Kluwer.

Observatorio de Políticas Públicas de Medellín. (s.f.). Comuna 7. Robledo. https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/documents/ServiciosLinea/PlaneacionMunicipal/ObservatorioPoliticasPublicas/resultadosSeguimiento/com7Robledo.html

Patel, K. M. y Moxham, B. J. (2008). The relationships between learning outcomes and methods of teaching anatomy as perceived by professional anatomists. Clinical Anatomy, 21(2), 182-189. https://doi.org/10.1002/ca.20584

Rastegar, A., Amini, M., Tabari, P. y Moosavi, M. (2020). Peer mentoring for medical students during the COVID-19 pandemic via a social media platform. Medical Education, 54(8), 762-763. https://doi.org/10.1111/medu.14206

Rodríguez-Herrera, R., Losardo, R. y Binvignat, O. (2019). La Anatomía Humana como Disciplina Indispensable en la Seguridad de los Pacientes. International Journal of Morphology, 37(1), 241-250. https://doi.org/10.4067/S0717-95022019000100241

Villarroel G., Fuentes, M. y Oyarzún V. (2020). Implementación de curso online de Anatomía y la percepción de los estudiantes de Kinesiología. Investigación en Educación Médica, 9(35), 75-84. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20226

Vitorino, R., Fornaziero, C. y Vignoto, E. (2020). Evaluación del Rendimiento y la Percepción del Aprendizaje en la Enseñanza de la Anatomía Humana: Método Tradicional versus Método Constructivista. International Journal of Morphology, 38(1), 74-77. https://doi.org/10.4067/S0717-95022020000100074

How to Cite
Suárez-Escudero, S.-E., Bedoya Muñoz, L. J. ., Posada Jurado, M. C. ., Arboleda Carmona, E. P. ., Urbina Sánchez, A. J. ., Ramírez Burgos, S. ., Bohórquez Gutiérrez, C. A., & Ferreira Morales, J. L. . (2021). Students’ Perception of Virtual Adaptations in Human Anatomy Courses by the SARS-CoV-2 Contingency. Academia Y Virtualidad, 14(1), 151–168. https://doi.org/10.18359/ravi.5275
Published
2021-05-28
Section
Articles

Altmetric

QR Code