Educational video games: theories and proposals for group learning

  • Natalia Padilla Zea Universidad de Granada
  • César Collazos Ordoñez Universidad del Cauca
  • Francisco Luís Gutiérrez Vela Universidad de Granada
  • Nuria Medina Medina Universidad de Granada
Keywords: Computer-supported collaborative learning, game-based learning.

Abstract

This paper presents the usage of multiplayer video games introducing collaborative activities as an educational tool in line with the digital age we are currently living as well as the basis underpinning this proposal. Such applications, called vgscl (Video Games – Supported Collaborative Learning) are intended to obtain the benefits derived from the three milestones on which they are based: usage of video games as an appealing and motivating tool for a big school-age population, the implicit learning of concepts hidden in the game challenges and activities, besides the application of collaborative learning techniques that allow students to develop their social skills as they learn and get a more effective learning.

Author Biographies

Natalia Padilla Zea, Universidad de Granada

Ing. Informática, Ph.D. Laboratorio de Investigación en Videojuegos y E-learning. Grupo GEDES. Universidad de Granada, España.

César Collazos Ordoñez, Universidad del Cauca
Profesor Titular, Departamento Sistemas, FIET, Universidad del Cauca.
Francisco Luís Gutiérrez Vela, Universidad de Granada

Ing. Informática, Ph.D. Laboratorio de Investigación en Videojuegos y E-learning. Grupo GEDES. Universidad de Granada, España.

Nuria Medina Medina, Universidad de Granada

Ing. Informática, Ph.D. Laboratorio de Investigación en Videojuegos y E-learning. Grupo GEDES. Universidad de Granada, España,

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Author Biographies

Natalia Padilla Zea, Universidad de Granada

Ing. Informática, Ph.D. Laboratorio de Investigación en Videojuegos y E-learning. Grupo GEDES. Universidad de Granada, España.

César Collazos Ordoñez, Universidad del Cauca
Profesor Titular, Departamento Sistemas, FIET, Universidad del Cauca.
Francisco Luís Gutiérrez Vela, Universidad de Granada

Ing. Informática, Ph.D. Laboratorio de Investigación en Videojuegos y E-learning. Grupo GEDES. Universidad de Granada, España.

Nuria Medina Medina, Universidad de Granada

Ing. Informática, Ph.D. Laboratorio de Investigación en Videojuegos y E-learning. Grupo GEDES. Universidad de Granada, España,

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How to Cite
Padilla Zea, N., Collazos Ordoñez, C., Gutiérrez Vela, F. L., & Medina Medina, N. (2012). Educational video games: theories and proposals for group learning. Ciencia E Ingenieria Neogranadina, 22(1), 139–150. https://doi.org/10.18359/rcin.254
Published
2012-06-01
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