Professor Ethical Aspects in Law Teaching
Abstract
The reflection process allows us to establish the question: what are the ethical components that can guide and complement the role of the law teacher? Teaching law involves the theoretical concepts of dogmatics, its schools and its evolution, however, the process remains incomplete because there is no link between law, ethics and politics as suggested by Kennedy (2007) neither a capability-focused approach according to Sen’s (1996) assumptions. The objective of this article is to describe aspects of social justice in the teaching of law and the capacities approach, it also seeks to reflect on the work of the law professors and their ethics. Some lines of philosophical and bioethical thought are proposed through interpretative documental research; the reflective process is established through the information obtained and analyzed in texts and articles of indexed journals from the critical analysis of discourse. A main conclusion that stands out is the importance of establishing criteria that allow complementing the work of the traditional teaching of law, such as the ethics of social justice for the less favored, humanitarian aid, the teacher-student emotional bond and the new laws.
Downloads
References
Arent, H. (2003). Eichmann en Jerusalén. Un estudio sobre la banalidad del mal. Barcelona, España: Lumen.
Bauman, Z. (2013). Sobre la educación en un mundo líquido. Bogotá, Colombia: Editorial planeta.
Benjamin, W. (2001). Tesis de filosofía de la historia. Barcelona, España: Etcétera.
Brecht, B. (2017). Preguntas de un obrero que lee. Recuperado de: https://www.taringa.net/+apuntes_y_monografias/preguntas-de-un-obrero-que-lee-poema_vee9m
Congreso de la República de Colombia (1992). Ley 30 del 28 de diciembre de 1992 por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Bogotá D.C.: Congreso de la República de Colombia.
Connell, R.W. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid, España: Ediciones Morata.
Contreras, D. (2017). Sobre la urgencia de una bioética global. Revista Digital Universitaria (RDU), 18(8). doi: http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2017.v18n8.a1.
Córdoba, R. C. (2006). Desarrollo humano y capacidades. Aplicaciones de la teoría de las capacidades de Amartya Sen a la educación. Revista española de pedagogía, 64(234), 365-380.
Etxeberria, X. (2004). Ética de la ayuda humanitaria. Bilbao, España: Desclée de Brouwer.
Etxeberria, X. (2008). Por una ética de los sentimientos en el ámbito público. Bilbao, España: Bakeaz.
Felouzis, G., Liot, F. y Perroton, J. (2005). L’apartheid scolaire. Enquete sur la ségrégation ethnique dans les collèges. París, Francia: Seuil.
Florián, E. S. T. (2019). Bioética y biopolítica: la discriminación a los habitantes de la calle drogodependientes por su pobreza. Principia Iuris, 16(33), 31-60.
García V. M. (Ed.). (2010). Los abogados en Colombia. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de derecho, ciencias políticas y sociales.
García, M., y Ceballos, M. (2019). La profesión jurídica en Colombia. Falta de reglas y exceso de mercado. Bogotá, Colombia: Dejusticia.
Kennedy, D. (1992). Nota sobre la historia de CLS en los Estados Unidos. Revista Doxa, Universidad de Alicante. doi: https://doi.org/10.14198/DOXA1992.11.12
Kennedy, D. (2007). Politizar el aula. Academia: revista sobre enseñanza del derecho de Buenos Aires, 5(10), 85-94.
Laín Entralgo, P. (1964). La relación médico-enfermo: historia y teoría. Madrid, España: Revista de Occidente. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-relacion-medico-enfermo-historia-y-teoria/
Lévinas, E. (1991). Ética e infinito. Madrid, España: Visor.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [ICFES] (2018). Saber Pro. Informe Nacional de resultados 2016-2017. ICFES, Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de https://www.icfes.gov.co/documents/20143/238004/informe%20nacional%20de%20resultados%20saber%20pro%202016%202017.pdf
Legis (2016). En Colombia, tres de cada 10 abogados se forman en programas académicos con acreditación de alta calidad. LEGIS, Información y soluciones. Recuperado de http://www.legisaldia.com/BancoMedios/Archivos/comunicadoanunciapropuestareglamentariaparaelevarestandareseducativosprogramasderecho-16%20.pdf
Miralles, A. A. (2016). Dignidad humana y nuevos derechos. En Santos, J., et al. (Eds.), Bioética y nuevos derechos (pp. 47-78). Granada España: Comares.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2005). Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. Unesco. Recuperado de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=31058&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
Osorio, S. N. (2008). Bioética Global y pensamiento complejo. Hacia una emergente manera de ser. Revista Latinoamericana de Bioética, 8(2), 106-113.
Rawls, J. (2012). Teoría de la justicia. Ciudad de México, México: Fondo de cultura económica.
Reyes, M. (2011) Tratado de la injusticia. Barcelona, España: Anthropos.
Rodríguez Silva, H. (2006). La relación médico-paciente. Revista Cubana de Salud Pública, 32(4), 2-9.
Rouseau, J. J. (2006). Discurso sobre las ciencias y las artes. Biblioteca virtual universal. Recuperado de https://www.biblioteca.org.ar/libros/131655.pdf
Presidencia de la República. (2018). Iván Duque Márquez. Presidente de la República (2018-2022). Presidencia de la República. Recuperado de https://id.presidencia.gov.co/gobierno/presidente-ivan-duque
Sen, A. (1996). Capacidad y bienestar. En Sen, A., y Nussbaum, M. (Eds.), La calidad de vida, (pp. 54-83). México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.
Sen, A. (2002). Rationality and Freedom. Cambridge, United States: Mass Belknap.