An Anonymous Questionnaire Study of Scientific Integrity Failures Among Latin American Research Personnel, 2001-2020.

  • Aldo Calzolari Instituto Universitario Hospital Italiano
Keywords: Bioethics, scientific misconduct, survey, scientific integrity

Abstract

Objective: This work aims to analyze failures in scientific integrity on the part of Latin American research personnel. Methodology: anonymous and voluntary questionnaires were carried out after dealing with this topic in 121 scientific writing courses/thesis workshops in Latin America, mainly in Argentina, for 20 years (2001 2020). Results: The 2064 valid responses showed that 60% had five or more years of graduation, 48.6% indicated improper co-authorship, and 28.9% that their name was omitted from publications. 24.9% acknowledged having omitted their name from publications. Some 24.9% acknowledged having committed some misconduct in their career. The coercion to which he was subjected to do so was recognized by 56.7%. 60.7 % of the 512 people were unaware that it was a mistake. Misconduct was the most frequent misconduct (46 %), followed by plagiarism and misrepresentation of data. In first hand accounts, salami publication, data duplication, theft, bribery, and image manipulation stand out. None of the persons who took previous bioethics trainingcourses (0/560) committed inappropriate acts of their own accord. Conclusion: scientific personnel commits a relatively high percentage of scientific integrity failures; providing scientific integrity courses has a decisive role in self-monitoring to avoid them.

Author Biography

Aldo Calzolari, Instituto Universitario Hospital Italiano

Doctor en Ciencias Biológicas; licenciado en Microbiología. Instituto Universitario Hospital Italiano, Buenos Aires, Argentina

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aldo Calzolari, Instituto Universitario Hospital Italiano

Doctor en Ciencias Biológicas; licenciado en Microbiología. Instituto Universitario Hospital Italiano, Buenos Aires, Argentina

References

García-Manso A, Mendieta-Izquierdo G, Cuevas-Silva JM. Bioeditorial. Bioética e integri¬dad científica. Revista Latinoamericana de Bioética. 2018;18(1):6-9. https://doi.org/10.18359/rlbi.3213

Rodríguez E, Lolas F, Garbi-Novaes MR, Cardozo CA, Castro JI, Rodríguez K, Díaz E, Moncayo LP, Mondragón L, Valencia-Marroquín HE. Integridad ética en la investigación en Latinoamérica. 2006. Disponible: http://www.uchile.cl › documentos › version-en-pdf.

Perromat A. El plagio en las literaturas hispánicas: Historia, Teoría y Práctica [Tesis doctoral]. París: Université París-Sorbonne; 2010.

Silva-Salazar S, Villaveces-Niño MP, Chavarro-Fonseca D, Mina-Villamil PA, Giraldo-Martínez LA, Fernández-Olarte C, Villa-García CM, Meza-Martínez JC. Integridad científica. Bases conceptuales y metodológicas para el diseño de un sistema de integridad científica. Bogotá: Asociación Colombiana para el Avance de la Ciencia; 2021. Cap. 1.

Espinosa V, Vélez A. Integridad científica y ética aplicada: perspectivas conceptuales y ofertas académicas. En Cuevas J, Rincón M, Duque D (Eds.), Formación en ética de la investigación, bioética e integridad científica en Colombia. Bogotá: Editorial Neogranadina; 2019. p. 239-258.

Gunsalus CK, Robinson AD. Nine pitfalls of research misconduct. Nature. 2018;557:297-299. https://doi.org/10.1038/d41586-018-05145-6

Monzón-Pérez MA, Oviedo Herrera LC, Sánchez-Ferrán T, Valdés-Balbín R, Camayd Viera I., Calero Ricardo JL. Plagio en artículos de investigación en revistas biomédicas cubanas. Rev. Haban. Cienc. Méd. 2020;19(4):e3526. Disponible: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3526

Vicedo-Tomey AG. Una vez más sobre la lucha contra el plagio. Rev. Haban. Cienc. Méd. 2020;20(2):e3900. Disponible: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3900

McCabe DL. Cheating among college and university students: A North American perspective. International Journal for Education Integrity. 2005;1(1). https://doi.org/10.21913/IJEI.v1i1.14

Santi MF. Ética de la investigación en ciencias sociales. Un análisis de la vulnerabilidad y otros problemas éticos presentes en la investigación social [Tesis doctoral]. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires; 2013.

Álvarez-Carrasco RI. Autoría, plagio y sistemas para prevenirlo. Acta Herediana. 2019; 62(1):66-72. https://doi.org/10.20453/ah.v62i1.3511

Céspedes Apaza R. Programas de detección de plagio académico: conocimiento y empleo por parte del profesorado - Uso y consejos para su utilización. Apthapi. 2020;6(1):1862-1878.

Pastorello M, Díaz E, Csibi A, Garrido MR. Chabot JG, Quirion R, Israel A. Papel de la adrenomedulina cerebelosa en la hipertensión arterial. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica 2007;26(2):98-104.

Varela TV, Hamui Sutton L. La codificación y categorización en la teoría fundamentada, un método para el análisis de los datos cualitativos. Investigación en educación médica 2021; 10.40: 97-104. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.40.21367

Tau JM. Bioética en la legislación argentina. https://salud.gob.ar/dels/entradas/bioetica-en-la-legislacion-argentina. 2017.

Asociación Médica Mundial, 1964. Última actualización; 2008. Declaración de Helsinki. [Internet]. [visitada en 2022, dic.]. Disponible: https://e-legis-ar.msal.gov.ar/htdocs/legisalud/migration/html/4902.html

ParaImprimir.org. [Internet]. [visitada en 2021, feb. 27]. Disponible: https://paraimprimir.org/mapa-de-america-sin-nombres-para-imprimir/

ParaImprimir.org. [Internet]. [Visitada en 2021, feb. 27]. Disponible: https://paraimprimir.org/mapa-de-argentina-sin-nombres-para-imprimir/

Castro-Rodríguez Y. El plagio académico desde la perspectiva de la ética de la publicación científica. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2020; 31(4):e1520.

Terrasa S, Posadas Martínez ML, Giunta. Cómo determinar en forma transparente y justa las autorías de un trabajo de investigación. Rev. Hosp. Ital. Buenos Aires. 2020;40(3):151-155.

National Academy of Science. On Being a Scientist: A Guide to Responsible Conduct in Research: Third Edition Washington: The National Academies Press. 2009. p. 29-34.

Giraudo A, Raspanti C, Calzolari A, Nagel R. Characterization of a Tn551-mutant of Staphylococcus aureus defective in the production of several exoproteins. Canadian Journal of Microbiol. 1994;40:677-681. https://doi.org/10.1139/m94-107

Giraudo A, Calzolari A, Cataldi A, Bogni C, Nagel R. Cloning and sequencing of sae locus of Staphylococcus aureus. FEMS Microbiology Letters. 1999;177:15-22. https://doi.org/10.1111/j.1574-6968.1999.tb13707.x

Giraudo A, Rampone H, Calzolari A, Nagel R. Phenotypic characterization and virulence studies of agr-sae double mutants of Staphylococcus aureus. Canadian J. Microbiology. 1996;42:120-123. https://doi.org/10.1139/m96-019

Rampone H, Martínez G, Giraudo A, Calzolari A, Nagel R. "In vivo" expression of exoprotein synthesis with a Sae mutant of Staphylococcus aureus. Canadian J. Veter. Research. 1996;60:237-240.

Zúñiga Vargas JP. Comportamiento ético en la publicación científica: malas conductas y acciones para evitarlas. Revista Educación. 2020;44(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.35548

Domínguez Pérez-Tejada C, Macías-Ordóñez R. "El que no transa no avanza": La ciencia mexicana en el espejo. En: El papel de la ética en la investigación científica y la educación superior, Aluja M, Birke A (Eds.), Academia Mexicana de Ciencias, México. 2003. p. 133-153.

CONEAU. 2022. [Internet]. [Visitada en 2022, enero 9]. Disponible: https://www.coneau.gob.ar/coneau/acreditacion-de-carreras/carreras-de-grado/normativa-y-procedimiento/

Rosabal-Álvarez E, Leyva-Rodríguez M, Espinosa-Villa YM. Necesidad de la formación en bioética del logofonoaudiólogo. Facultad de Tecnología de la Salud. 2021;12(2):211-214.

Franco-Peláez ZR. El conocimiento de la bioética como ética del cuidado: un imperativo para la formación en Trabajo Social. Eleuthera. 2009; 3:106-124.

Luciani-Reynoso P, Calzolari A. Problemas entre la teoría y la práctica del consentimiento informado en Odontología en Sudamérica. Odontología Vital. 2021;35(2):44-54.https://doi.org/10.59334/ROV.v2i35.416

Luciani-Reynoso P, Calzolari A. Evaluación de una intervención educativa en la percepción y conocimiento ético-legal en el ejercicio profesional de la odontología en Paraná, Entre Ríos, Argentina. Enfoque. Próxima publicación 2022.

Agudelo-Guzmán CA. Importancia de la bioética en la formación universitaria colombiana: una visión pragmática [Tesis de pregrado]. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada; 2021.

Ramírez-Rivas P, Ganderats-Isbej A, Galleguillos-Nieva N. La formación ética de las profesiones. Cuadernos de Beauchef. 2019; II:15-131.

Biscione D. Impacto de la bioética en la educación universitaria: una mirada latinoamericana [Tesis de maestría]. La Plata: Universidad Nacional de La Plata; 2020.

Woolston C. Impact factor abandoned by Dutch university in hiring and promotion decisions. Nature; 2021;595:462. https://doi.org/10.1038/d41586-021-01759-5

Chachaima-Mar J, Pérez-Castilla J. Cursos en línea para capacitar en integridad científica: una experiencia desde Perú. Inv. Ed. Med. 2020;9(35). https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20240

How to Cite
Calzolari, A. (2023). An Anonymous Questionnaire Study of Scientific Integrity Failures Among Latin American Research Personnel, 2001-2020. Revista Latinoamericana De Bioética, 23(1), 101–120. https://doi.org/10.18359/rlbi.6134
Published
2023-06-30
Section
Articles

Altmetric

QR Code

Some similar items: