Estimation of resuspended dust emission factors before, during and after road paving process in Bogotá

  • Juan Felipe Méndez Espinosa Universidad Santo Tomás
  • Laura Catalina Pinto Herrera Universidad de la Salle
  • Boris René Galvis Remolina Universidad de la Salle
  • Jorge Eduardo Pachón Quinche Universidad de la Salle
Keywords: air quality modeling, resuspension of particulate matter, paving, emission factors

Abstract

Previous studies in Bogotá have shown that emissions of resuspended particulate matter constitute a significant part of the emissions inventory and have considerable impact on air quality. This research estimates resuspended dust emission factors before, during and after the pavement process of a secondary road in Bogota. The estimation of resuspended dust emission factors was obtained from measurements and data analysis of PM10, PM2.5 and BC concentrations and meteorological variables recorded near the road. Later, SCREEN3 and AERMOD models were applied to estimate emission factors. The estimated emission factors for unpaved road were 7.8 ± 0.5 g PM10/ VKT and 0.6 ± 0.2 gPM2.5/ VKT respectively, and for road construction of 28 ± 0,27 μg PM10/m2*s and 11 ± 0,13 μg PM2.5/m2*s. The atmospheric dispersion modeling of resuspended particulate matter showed a reduction of the impact area in roughly 1km and more than 95% over concentration.

Author Biographies

Juan Felipe Méndez Espinosa, Universidad Santo Tomás

Ingeniero Ambiental y Sanitario, Profesor Facultad de Ingeniería Ambiental, Universidad Santo Tomás, Villavicencio - Colombia, juanmendeze@usantotomas.edu.co

Laura Catalina Pinto Herrera, Universidad de la Salle

Asistente de Investigación Centro Lasallista de Investigación y Modelación Ambiental CLIMA, Universidad de la Salle, Bogotá - Colombia, lpinto1712@gmail.com

Boris René Galvis Remolina, Universidad de la Salle

Ingeniero Químico. Magíster en Ingeniería Ambiental. Doctor en Ingeniería Ambiental, Profesor Asociado de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de la Salle, Bogotá - Colombia, bgalvis@unisalle.edu.co

Jorge Eduardo Pachón Quinche, Universidad de la Salle

Director Centro Lasallista de Investigación y Modelación Ambiental CLIMA, Universidad de la Salle, Bogotá - Colombia, clima@lasalle.edu.co

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Unidad de Mantenimiento Vial, Universidad de la Salle

Author Biographies

Juan Felipe Méndez Espinosa, Universidad Santo Tomás

Ingeniero Ambiental y Sanitario, Profesor Facultad de Ingeniería Ambiental, Universidad Santo Tomás, Villavicencio - Colombia, juanmendeze@usantotomas.edu.co

Laura Catalina Pinto Herrera, Universidad de la Salle

Asistente de Investigación Centro Lasallista de Investigación y Modelación Ambiental CLIMA, Universidad de la Salle, Bogotá - Colombia, lpinto1712@gmail.com

Boris René Galvis Remolina, Universidad de la Salle

Ingeniero Químico. Magíster en Ingeniería Ambiental. Doctor en Ingeniería Ambiental, Profesor Asociado de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de la Salle, Bogotá - Colombia, bgalvis@unisalle.edu.co

Jorge Eduardo Pachón Quinche, Universidad de la Salle

Director Centro Lasallista de Investigación y Modelación Ambiental CLIMA, Universidad de la Salle, Bogotá - Colombia, clima@lasalle.edu.co

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How to Cite
Méndez Espinosa, J. F., Pinto Herrera, L. C., Galvis Remolina, B. R., & Pachón Quinche, J. E. (2017). Estimation of resuspended dust emission factors before, during and after road paving process in Bogotá. Ciencia E Ingenieria Neogranadina, 27(1), 43–60. https://doi.org/10.18359/rcin.1797
Published
2017-01-18
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