Teaching bioethics degree: notes on teaching experience
Abstract
The aim of this article is expose the teaching experience in a undergraduate bioethics program in Mexico City. The course analized made special emphasis in the argumentation capabilities of the studentes. Also, I made work with text analysis and use of oral and written expression of them. There was a mixed result: the students discovered that the principles and theroies in Bioethics are crucial for the resolution of cases, but they discovered themselves with great limitations in the argumentation field. The article, in consequence, is a proposal of how we can improve in this área when we teach Bioethics. The article shows the importance of fallacies and the contradictions detection as a regular tool for moral reasoning. The key idea that we cannot forget, in bioethics dialogue with our students, is that the dialogue cannot be only a consensualism procedure and try to be a way to access the truth.Downloads
Disciplines:
bioethics, Medical Sciences, Environmental.Languages:
esReferences
•Aristóteles (s/f). Nicomachean Ethics (Ross, W.D. Trad). Recuperado de: http://classics.mit.edu/Aristotle/nicomachaen.1.i.html
•Aristóteles (s.f.). Topics (Rosss, W.D. Trad.). Recuperado de http://classics.mit.edu/Aristotle/topics.1.i.html
•Belén, M. (2005), Embriones congelados y derechos humanos. Persona, (48) Recuperado de http://www.revistapersona.com.ar/Persona48/48Mollar1.htm
•Donadío, M. (2004). Biodiversidad y Biotecnología. Buenos Aires: Editorial de la Universidad Católica Argentina.
•Gómez, J.E. (2003). Lógica. Ilógica. Ejercicios prácticos para pensar. México: Selector.
•Gómez, J.E. (2003). La clonación. Significado e implicaciones éticas. México: Universidad Anáhuac.
•Gómez, J.E. (2003). La eutanasia. México: Universidad Anáhuac.
•Gómez, J.E. (2006). Persona y Argumentación. Ética Clínica: una perspectiva transfuncional. México: Corinter.
•Gómez, J.E. (2009). Interacciones y Semejanzas entre los Métodos Teológico, Científico y Filosófico en el caso de la argumentación Ad Hoc. Una aproximación desde la lógica modal. México: Publicaciones Cruz, O. S.A.
•Gómez, J.E. (2011). ¿Es realmente útil el principio de cooperación material en el mal? un comentario sobre los límites y alcances en el razonamiento práctico. En Bioética. Un acercamiento médico y jurídico. México: Porrúa.
•Hare, R.M. (1975). Abortion and the Golden rule. Philosophy and Public Affairs, 4, 3.
•Márquez, O. (2011). Amor y Justicia, proyecto de vida. México: Torres Asociados.
•Morgan, L. (2013). The Potentiality Principle from Aristotle to Abortion. Current Anthropology, 54, 7.
•Osorio G. (2012). Pensamiento complejo, conocimiento transdisciplinar y emergencia de la Bioética. En Bioética y Complejidad III. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.
•Pereda, C. (2005). Teorías de la Conspiración. En Teorías de la conspiración. México: Publicaciones Cruz, O. S.A.
Popper, K. La sociedad abierta y sus enemigos. Paidós: Barcelona.
•Steenbergerhen, F. (1967). Filosofía Medieval. Buenos Aires: Club de Lectores.
•Sunstein, C. y Vermeule, A. (2009). Symposium on Conspiracy Theories Conspiracy Theories: Causes and Cures. The Journal of Political Philosophy: 17, 2.
•Trejo, F. (2012). Reflexiones sobre la despenalización del aborto en México. Enfermería Neurológica, 11, 1. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/enfneu/ene-2012/ene121i.pdf
•Vázquez, R. (1999). Ética y clonación. Una perspectiva liberal. Debate Feminista, 19.
•Vidal, M. (Coord.) (2012). La Educación en Bioética en América Latina y el Caribe: experiencias realizadas y desafíos futuros. Uruguay: Unesco.