Curricular Update of Mechanical Engineering Programs in Colombia and Challenges of Sustainable Development

Keywords: Curriculum Update, Sustainable Development, Mechanical Engineering, Circular Economy, Sustainable Development Goals (sdg)

Abstract

Education plays a crucial role in promoting actions that mitigate climate change, enhancing understanding
of the consequences of human actions on ecosystems and providing the knowledge, values and skills necessary for engineering students to act as agents of change. This article stems from documentary research aimed at reviewing Mechanical Engineering programs in Colombia, exploring their relationship and pertinence to environmental sustainability and the Sustainable Development Goals (sdg) No. 6, 7, 11 and 13. The methodological design aligns with the critical social paradigm, employing a qualitative approach through a descriptive and projective study. The study  involves characterizing a sample of 15 Mechanical Engineering programs, analyzing the relevance of professional
training concerning environmental sustainability. The survey conducted revealed that a significant portion of the existing educational offerings in Mechanical Engineering programs does not align with the objectives of sustainability. Consequently, updating curricula is proposed as an opportunity to reflect, make them more flexible, and renew them to address the current environmental needs of the planet.

Author Biographies

Omar Cabrales Salazar, Universidad Militar Nueva Granada

Doctor en Ciencias Sociales y Humanas. Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia.

Edilson Alfredo Becerra Cucunubá, Escuela Normal superior Leonor Álvarez Pinzón

Magíster en en Educación. Escuela Normal superior Leonor Álvarez Pinzón, Duitama, Colombia.

Luis Fernel Ardila Hernández, Bgoez Consultores

Magíster en Derechos Humanos. Ingeniero electrónico. Bgoez Consultores, Bogotá. Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Omar Cabrales Salazar, Universidad Militar Nueva Granada

Doctor en Ciencias Sociales y Humanas. Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia.

Edilson Alfredo Becerra Cucunubá, Escuela Normal superior Leonor Álvarez Pinzón

Magíster en en Educación. Escuela Normal superior Leonor Álvarez Pinzón, Duitama, Colombia.

Luis Fernel Ardila Hernández, Bgoez Consultores

Magíster en Derechos Humanos. Ingeniero electrónico. Bgoez Consultores, Bogotá. Colombia.

References

Ariza, C., Fonseca, S., Ramírez, R., y Vargas, L. (2020). Construcción de un marco referencial para la reforma curricular del programa de ingeniería mecánica de la Universidad del Atlántico. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería, EIEI-ACOFI, 1-10.https://doi.org/10.26507/ponencia.703

Arnal, J., Rincón, D. D., y Latorre, A. (1992). Investigación educativa: fundamentos y metodología. Labor. Cabrales, O., Díaz, R., y Márquez, F. (2020). De la extensión social a la responsabilidad ambiental universitaria en Colombia. Revista científica Comunidad, Creatividad y Aprendizaje, 2(2). 21-33. https://www.fuvac.org/wp/wp-content/uploads/2020/11/Revista-Comunidadcreatividad-y-Aprendizaje-2-edicion.pdf

Cabrales, O., y Márquez, F. (2017). El buen vivir y el no consumo como modelos de desarrollo desde la perspectiva de la bioética global. Revista Latinoamericana de Bioética, 17(1), 168-183. http://dx.doi.org/10.18359/rlbi.1726

Cabrales, O., Márquez, F., y Garzón, E. (2021). Circular economy and non-consumption from a decolonial approach. Cuadernos de Administración, 37(70), 1-15. https://doi.org/10.25100/cdea.v37i70.10905

Casarini, M. (2013). Teoría y diseño curricular. Editorial Trillas. CRUE. (2005). Directrices para la introducción de la Sostenibilidad en el Curriculum. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Directrices+para+la+introducci%C3%B3n+de+la+Sostenibilidad+en+el+Curriculum

Flores, R., (2010). Educación Ambiental: Representaciones Sociales del Uso del Agua. Educación y Desarrollo Social, 4(1). 79-93.

Geywitz, S. (2020). Economía Circular. Implantación en Ingeniería, Fabricación y Diseño Industrial. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (87). 288-295. http://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi87.3772

González, F., y Valencia, J. (2013). Conceptos básicos para repensar la problemática ambiental. Gestión y Ambiente, 16(2), 121-128. https://revistas.unal.edu.co/index.php/gestion/article/view/39572

Gómez, C. (2017). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ods): una revisión crítica. Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, 140, 107-118. https://www.cvongd.org/ficheros/documentos/ods_revision_critica_carlos_gomez_gil.pdf

Gutiérrez, J., Benayas, J., y Calvo, S. (2006). Educación para el Desarrollo Sostenible: Evaluación de retos y oportunidades del Decenio 2005-2014. Revista Iberoamericana de Educación, 40, 25-69. https://doi.org/10.35362/rie400781

Habermas, J. (1981). Conocimiento e interés. Taurus. IPCC – Intergovernmental Panel on Climate Change. (2022). Cambio Climático. Impactos, adaptación y vulnerabilidad. Informe de evaluación. https://climatescience2030.com/es/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=traffic-ipccar6&utm_content=typ-text__adn-google%20search%20es__aud-4.2&utm_term=ipcc&gclid=Cj0KCQiA4Y-sBhC6ARIsAGXF1g7XnU-x9-B6RQRi-6tVVGGzf1bX9B2wvCfiP6yBqAe1sSDfzMcYH6CQa-AtFcEALw_wcB

Hernández- Sampieri, R., Fernández, C. y Batista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw Gil Education. López, L. (2004). Población muestra y muestreo. Punto Cero, 9(8), 69-74. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762004000100012

López, I., Arriaga, A., y Pardo, M. (2018). La dimensión social del concepto de desarrollo sostenible: ¿La eterna olvidada? Revista Española de Sociología, 27(1), 25-41. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.2

Martínez, M. I. C., y Toscano, J. A. (2018). Inserción del sistema de gestión ambiental en el programa de ingeniería mecánica de la Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada (RCTA), 1(31), 48-56. https://doi.org/10.24054/16927257.v31.n31.2018.2764

Martínez, H. (2011). El marco ético de la responsabilidad social empresarial. Pontificia Universidad Javeriana.

Mendoza, D. L., Jaramillo, M. C., y López, D. D. (2020). Responsabilidad social de la Universidad de La Guajira respecto a las comunidades indígenas. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 95-106. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32426

MEN. (2017). Decreto 1421 del 2017. http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%201421%20DEL%2029%20DE%20AGOSTO%20DE%202017.pdf.

MinSalud. (2020). Plan de Contingencia contra el COVID-19. https://www.minsalud.gov.co/salud/publica/PET/Documents/PLAN%20DE%20CONTINGENCIA%

PARA%20RESPONDER%20ANTE%20LA%20EMERGENCIA%20POR%20COVID-19.pdf

Mora, W. (2012). Ambientalización Curricular en la Educación Superior: un estudio cualitativo de las ideas del profesorado. Revista del Curriculum y Formación del Doctorado, 16(2). https://www.redalyc.org/pdf/567/56724395006.pdf

Núñez, J. (2017). Educación superior, ciencia, tecnología y agenda 2030. http://dspaceudual.org/bitstream/Rep-UDUAL/43/1/Cuadernos%20de%20Universidades%202.%20Educaci%C3%B3n%20superior%2C%20ciencia%2C%20tecnolog%C3%ADa%20y%20Agenda%202030.pdf

ONU (2022).Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-dedesarrollo-sostenible/

Pérez, F. A., Franco, J. C., Vélez, D. A., Vargas, C. M.,y Quintero, L. A. (2018). De la responsabilidad social empresarial a la responsabilidad ambiental universitaria. Revista Lebret, (10),133-155. https://doi.org /10.15332/rl.v0i10.2201

Pérez, J., y Agüero, B. (2021). Un cambio de paradigma para abordar los problemas de desarrollo. El enfoque de coherencia de políticas. La financiación de la cooperación al desarrollo en el siglo XXI. Idees, 55. https://revistaidees.cat/es/un-cambio-de-paradigma-para-abordar-los-problemas-de-desarrollo/

Pernía, J. C., Palacios Sanabria, L. G., Mosqueda, M., y Sanabria Chópite, M. (2022). Objetivos de Desarrollo Sostenible y Responsabilidad Social Universitaria: Alternativas para cambio climático y desplazados ambientales. Revista de Ciencias Sociales, 28(1), 367-385. https://www.redalyc.org/journal/280/28069961026/html/

Rodríguez, M. (2007). Ingeniería y medio ambiente. Revista de Ingeniería, 26, 55-63. https://doi.org/10.16924/revinge.26.7

PUCP. (s.f.). Campo laboral - Facultad de Ciencias e Ingeniería | PUCP. Título del sitio web: Carreras por facultad. https://www.pucp.edu.pe/pregrado/carreras/por-facultad/://facultad.pucp.edu.pe/ingenieria/carreras/ingenieria-ecanica/campo-laboral/

Stenhouse, L. (1981). Curriculum research and the professional development of teachers. Research as a Basis for Teaching: Readings from the work of Lawrence Stenhouse. Heinemann Educational Books.

Sureda, J., y Colom, A. (1989). Pedagogía ambiental. Ediciones CEAC.

The Lancet. (2017). Informe de la Comisión Lancet sobre contaminación y salud. http://www.thelancet.com/commissions/pollution-and-health

Unesco. (2006). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación con miras al Desarrollo Sostenible (2005-2014): plan de aplicación internacional. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001486/148654so.pdf

Unesco. (s.f.). Manual de Educación para la Sostenibilidad. Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible (2005-2014). https://es.unesco.org/themes/educacion-desarrollo-sostenible/comprender-EDS/decenio-onu

Unesco, (2022). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible: marco analítico. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384239

UNCC, United Nations Climate Change. (2022). Unidos en la Ciencia: estamos avanzando en la dirección equivocada.

https://unfccc.int/es/news/unidos-en-la-ciencia-estamos-avanzando-en-la-direccion-equivocada

Valencia Hernández, J. G. (2007). Conflictos ambientales: praxis, participación, resistencias ciudadanas y pensamiento ambiental. Revista Luna Azul, 24, 35-41. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/1068

Wals, A. (2013). Globalization, sense of place and transformative learning in times of unsustainability. Panorama Interlingua, 10, 60-81. https://research.wur.nl/en/publications/globalization-sense-of-place-and-transformative-learning-in-times

Wee, C. (2017). Sostenibilidad, currículum y calidad. Revista Educación, Política y Sociedad, 2(1), 77-91. https://doi.org/10.15366/reps2017.2.1.004

Zamrik, S. Y. (2008). The Global Mechanical Engineer The Future of the Profession in 2028. Journal of Pressure Vessel Technology, 130(3). 030301. https://doi.org/10.1115/1.2976461

How to Cite
Cabrales Salazar, O., Becerra Cucunubá, E. A., & Ardila Hernández, L. F. (2024). Curricular Update of Mechanical Engineering Programs in Colombia and Challenges of Sustainable Development. Academia Y Virtualidad, 17(1), 23–40. https://doi.org/10.18359/ravi.6785
Published
2024-04-25
Section
Articles

Altmetric

Crossref Cited-by logo
QR Code

Funding data

Some similar items: