Associativity as a management model to promote exports in small and medium-sized enterprises in Colombia

  • Félix David Lozano Monroy UMNG
Keywords: association, non-traditional exports, non-financial promotion, SMEs, clusters and competitive chains

Abstract

In general, small and medium enterprises (SMEs), which correspond to the vast majority of local businesses, find it difficult to successfully export from Colombia due to their comparative small size that prevents them from having a financial structure to provide significant production capacity and efficient cost structure. For this situation, it is proposed, as alternative, to implement a model of association between these businesses to try to successfully offer their production in foreign markets. Through business chains or networks it would be possible to overcome the individual limitations of those companies, so that in a pooled and harmonized manner, larger production volumes, more competitive pricing and better negotiating capacity can be achieved.

Author Biography

Félix David Lozano Monroy, UMNG

Profesional en Comercio Internacional Universidad Jorge Tadeo Lozano. Especialista en Gerencia de Mercadeo y especialista en Finanzas de la Universidad del Rosario. Master Executive en Gestión Internacional de la Empresa de EOI (España), y candidato a Magíster en Administración de la Universidad Nacional de Colombia. Docente Especialización en Gestión de Desarrollo Administrativo, Universidad Militar Nueva Granada. fxdv@hotmail.com.

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Author Biography

Félix David Lozano Monroy, UMNG

Profesional en Comercio Internacional Universidad Jorge Tadeo Lozano. Especialista en Gerencia de Mercadeo y especialista en Finanzas de la Universidad del Rosario. Master Executive en Gestión Internacional de la Empresa de EOI (España), y candidato a Magíster en Administración de la Universidad Nacional de Colombia. Docente Especialización en Gestión de Desarrollo Administrativo, Universidad Militar Nueva Granada. fxdv@hotmail.com.

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How to Cite
Lozano Monroy, F. D. (2010). Associativity as a management model to promote exports in small and medium-sized enterprises in Colombia. Revista De Relaciones Internacionales, Estrategia Y Seguridad, 5(2), 161–191. https://doi.org/10.18359/ries.126
Published
2010-09-12

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