The business activity of the college graduate: the case UMNG

  • Yenni Viviana Duque Orozco Universidad Militar Nueva Granada
  • Carolina Ortiz Riaga Universidad Militar Nueva Granada
Keywords: Enterprise activity, undergraduate programs, graduates, enterprise creation

Abstract

These are the results of a research which purpose was to characterize the Enterprise activity of Universidad Militar Nueva Granada graduates during 1982 and 2007. The study was exploratory, a stratified random sampling was made base on a population of graduates from 12 undergraduate programs of the university. A survey was design and applied to 581 graduates. The results show that a 9% of the graduates are entrepreneurs, with a highest percentage in engineering and business administration programs. The study suggests the articulation of curricular programmatic units and extracurricular activities in order to promote the enterprise spirit. It is important to insist to offer this type of activities transversally to graduates of every program, in order to provide basic tools to create enterprise as an option of work insertion and value generators to society.

Author Biographies

Yenni Viviana Duque Orozco, Universidad Militar Nueva Granada
Administradora de Empresas, especialista en Gerencia de la Calidad y candidata a Magíster en Gestión de Organizaciones de la Universidad Militar Nueva Granada. Docente Asistente de la Facultad de Ciencias Económicas y miembro del Grupo de Emprendimiento y Empresariado- GEEMP- de la Universidad Militar Nueva Granada. Correo electrónico: yenni.duque@unimilitar.edu.co
Carolina Ortiz Riaga, Universidad Militar Nueva Granada
Psicóloga, especialista en Docencia Universitaria y Magíster en Educación de la Pontificia Universidad Javeriana. Docente Asistente y líder del grupo Grupo de Emprendimiento y Empresariado- GEEMP- de la Universidad Militar Nueva Granada. Correo electrónico: maria.ortiz@unimilitar.edu.co

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Author Biographies

Yenni Viviana Duque Orozco, Universidad Militar Nueva Granada
Administradora de Empresas, especialista en Gerencia de la Calidad y candidata a Magíster en Gestión de Organizaciones de la Universidad Militar Nueva Granada. Docente Asistente de la Facultad de Ciencias Económicas y miembro del Grupo de Emprendimiento y Empresariado- GEEMP- de la Universidad Militar Nueva Granada. Correo electrónico: yenni.duque@unimilitar.edu.co
Carolina Ortiz Riaga, Universidad Militar Nueva Granada
Psicóloga, especialista en Docencia Universitaria y Magíster en Educación de la Pontificia Universidad Javeriana. Docente Asistente y líder del grupo Grupo de Emprendimiento y Empresariado- GEEMP- de la Universidad Militar Nueva Granada. Correo electrónico: maria.ortiz@unimilitar.edu.co

References

Acs, Z, Carlsson, B. & Karlsson, C. (1999). Entrepreneurship, Small and Medium Enterprises and the Macro-economy, London, Cambridge University Press.

Brown, W. & Galloway, L. (2002). Ambition Versus Action: Do Males and Females Exhibit Conflicting Perspectives of Entrepreneurial Potential and Growth. A Study among Entrepreneurship Students and Entrepreneurial Graduates Before and After Start-Up. Trabajo presentado en la 25th ISBA National Small Firms Policy and Research Conference: Competing Perspectives of Small Business and Entrepreneurship, Brighton.

Bruyat, C. & Julien, P. A. (2000). Defining the Field of Research in Entrepreneurship. En: Journal of Business Venturing 16 (2): 165-180. http://dx.doi.org/10.1016/S0883-9026(99)00043-9

Cardona, A. (2006) Situación laboral y profesional de los administradores del medio ambiente. Egresados de la Universidad Tecnológica de Pereira. Disponible en: http://www.utp.edu.co/facultad/ambiental/archivos/2EstudiodeEgresados2006.pdf. Consultado el 30 de septiembre de 2010.

Charney, A. & Libecap, G, (2000) The Impact of Entrepreneurship Education: An Evaluation of the Berger Entrepreneurship Program at the University of Arizona, 1985-1999. Arizona, TX: Universidad de Arizona.

Colombo, M. & Delmastro, M. (2001). Technology-Based Entrepreneurs: Does Internet Make a Difference? Small Business Economics, 16 (3): 177-190. http://dx.doi.org/10.1023/A:1011127205758

Comisión de las Comunidades Europeas, (2003) Libro verde El Espíritu Empresarial en Europa. Disponible en: http://www20.gencat.cat/docs/treball/06%20-%20INICIA/Documents/Generic/Arxius/doc_43065053_1.pdf. Consultado el 21 de enero de 2011.

Confecámaras (2010). Empresas familiares en Colombia ya llegan a 511 mil, revela Confecámaras. En: http://rse.lare-publica.com.co/archivos/INFRAESTRUCTURA/2010-11-05/empresas-familiares-en-colombia-ya-llegan-a-511-mil-revela-confecamaras_114507.php.

Cowling, M. & Taylor, M. (2001). Entrepreneurial Women and Men: Two Different Species? En: Small Business Economics, 16 (3): 167-175. http://dx.doi.org/10.1023/A:1011195516912

Delmar, F. & Davidsson, P. (2000). Where do they come from? Prevalence and characteristics of nascent entrepreneurs. En: Entrepreneurship and Regional Development, 12(1): 1-23. http://dx.doi.org/10.1080/089856200283063

Fayolle, A. & Ulijn, J. (2001). Comparing entrepreneurial and innovation cultures: The European perspective of French, German and Dutch engineers, some empirical evidence about their technology versus market orientation. Trabajo presentado en la Conferencia "The Future of Innovation Studies", Universidad Tecnológica de Eindhoven, Holanda.

Forero, N & Ramírez, M. (2008) Determinantes de los ingresos laborales de los graduados universitarios durante el periodo 2001 - 2004. Serie Documentos de Trabajo No. 31. Universidad del Rosario. Bogotá.

Gennero, A, Liseras, N, Gra-a, F. & Baltar, F. (2006) Los graduados universitarios y la generación de emprendimientos innovadores. Ponencia presentada en el VII Encuentro Internacional RED MOTIVA. Mar del Plata, Argentina.

Gennero, A. et al. (2006a). Dónde adquieren sus competencias y qué tipo de empresas crean los graduados universitarios. Disponible en: http://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/00313.pdf.

Jaramillo, A. et al. (2006). Estudios sobre egresados: la experiencia de la Universidad EAFIT. En: Revista Universidad EAFIT, 42 (141): 111-124.

Kantis, H, Postigo, S. & Tamborini, F. (2002). El surgimiento de emprendedores de base universitaria: ¿en qué se diferencian? Evidencias empíricas para el caso de Argentina en línea. Disponible en: http://www.littec.ungs.edu.ar/pdfespa%F1ol/Paper%20RENTXVI%20(Espa%F1ol).pdf. Consultado el 14 de enero de 2011.

Lee, J. & Venkatamaran, S. (2006). Aspirations, market offerings and the pursuit of entrepreneurial opportunities. En: Journal of Business Venturing; 21: 107-123. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusvent.2005.01.002

León, G. & Orozco, J. (2007). Incidencia del enfoque práctico de la Universidad Pontificia Bolivariana en la formación del empresariado regional. Avance de la investigación Perfil Empresarios Egresados UPB 1940 - 2006. En: El Cuaderno. Escuela de Ciencias Estratégicas, 3 (5): 11-22.

Litvak, I. & Maule, C. (1976). Comparative Technical Entrepreneurship: Some perspectives. Journal of International Business Studies, 7 (1): 31-38. http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490692

Lopera, C. (2005). Los estudios sobre seguimiento de egresados en los procesos de mejora continua de la actividad universitaria. Ponencia presentada en: Seminario para funcionarios universitarios y gubernamentales sobre el seguimiento de egresados. México.

Lu, J. & Tao, Z. (2010). Determinants of entrepreneurial activity in China. En: Journal of Business Venturing, 25: 261-273. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusvent.2008.10.005

Nabi, G. & Holden, R. (2008) Graduate entrepreneurship: intentions, education and training. En: Education and Training 50 (7): 545-551. http://dx.doi.org/10.1108/00400910810909018

Novick, M. (2002), La dinámica de oferta y demanda de competencias en un sector basado en el conocimiento en Argentina. Series Desarrollo Productivo, 119, 58 pp. Santiago de Chile: CEPAL.

Observatorio Laboral para la Educación-MEN (2010). Encuesta de seguimiento a graduados 2007. Colombia. Disponible en: http://www.graduadoscolombia.edu.co/html/1732/article-156192.html

OCDE, (1999). Estimular el espíritu empresarial, Paris, OCDE.

Ortíz, C, Herrera, B. & Camargo, D. (2008). Representaciones sociales sobre el empresario en los estudiantes de pregrado de los programas de administración en Bogotá. En: Revista Facultad de Ciencias Económicas Investigación y Reflexión, Universidad Militar Nueva Granada. XVI, (2): 161-172.

Parra, E. & Londo-o, E. (2007). Resultados de Investigación -Impacto del egresado del programa de Ingeniería Informática y su desempe-o con respecto a la industria del software. En: Revista Virtual Universidad Católica del Norte (en línea). Disponible en: www.ucn.edu.co. Consultado el 25 de mayo de 2010.

Postigo, S. & Tamborín, M. (2005). Entrepreneurship Education in Argentina: The Case of San Andrés University. En: Business Education and Emerging Market Economies. Massachusetts, Kluwer Academic Publishers.

Red Gradua2 & Asociación Columbus, (2006). Manual de instrumentos y recomendaciones sobre el seguimiento a egresados, ITESM: México,.

Sánchez, B. & Pabon, C. (1998). Seguimiento a egresados del programa de psicología y pedagogía. En: Revista Pedagogía y Saberes, 11: 65-73.

Shane, S, Locke, E. & Collins, C. (2003). Entrepreneurial motivation. En: Human Resource Management Review. 13: 257-279. http://dx.doi.org/10.1016/s1053-4822(03)00017-2

Shomburg, H. (2004). Manual para estudios de seguimiento de graduados universitarios. Kassel, Universidad de Kassel.

Teichler, U. (2003). Métodos de análisis de la inserción laboral de los universitarios. Universidad de León. Disponible en http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO7238/estudio.pdf. p. 26. Consultado el 17 agosto 2010

Vasiliadis, A. & Poulios, T. (2007). Entrepreneurship among graduates: reality and prospects in terciary education. En: Proceedings of the Academy of Entrepreneurship 13 (1): 75 - 82.

Varela, R. et al. (2004). Estudio cualitativo sobre espíritu empresarial en egresados universitarios Anales del III CIPEAL.

Velez, J, Oquendo, C. & Puello, P. (2008). Perfil del egresado de pregrado de la Facultad de Odontología del CES 2000 -2004. En: Revista CES Odontología, 21 (1): 27 - 32.

How to Cite
Duque Orozco, Y. V., & Ortiz Riaga, C. (2010). The business activity of the college graduate: the case UMNG. Revista Facultad De Ciencias Económicas, 19(1), 193–212. https://doi.org/10.18359/rfce.2268
Published
2010-12-31
Section
Artículos

Altmetric

Crossref Cited-by logo
QR Code