Constructivist coherence as a teaching strategy for learning

  • Jesús Salvador Moncada Cerón Universidad La Salle México
  • Héctor Torres Lima Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)
Keywords: Education, intelligence, cognitive development, constructivism, learning

Abstract

This research focuses on an explanatory, descriptive study that aims to compare the academic performance of a control group of 20 students who follow the traditional methodologies, and an experimental group of 20 students with constructivist methodology in the Educational Institution Jean Piaget, in the State of Mexico, in the module of Communication during the 2014-2015 school year, in order to ascertain the influence of teaching with constructivist methodology. The analysis of observations indicates a favorable outcome in which students express that have learned to learn cooperatively, by selecting the contents themselves to suit their interests, achieving development in cognitive, socio-emotional and communicative learning.

Author Biographies

Jesús Salvador Moncada Cerón, Universidad La Salle México

Doctor en Educación por la Universidad La Salle México, Doctor en Derecho por la Universidad Pontificia de México, Magister en Innovación Educativa por la Universidad La Salle México, Lic. En Psicología Educativa. Miembro del pleno de la Academia Mexicana de Bioética. Profesor de
la Universidad La Salle México. Dirección postal: 082624 jesus.moncada@salle.edu.mx

Héctor Torres Lima, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)

Doctor en Comunicación por la UNAM, Magister en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM, Licenciado en Periodismo o Comunicación por la UNAM, profesor de la
UNAM.

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Jesús Salvador Moncada Cerón, Universidad La Salle México

Doctor en Educación por la Universidad La Salle México, Doctor en Derecho por la Universidad Pontificia de México, Magister en Innovación Educativa por la Universidad La Salle México, Lic. En Psicología Educativa. Miembro del pleno de la Academia Mexicana de Bioética. Profesor de
la Universidad La Salle México. Dirección postal: 082624 jesus.moncada@salle.edu.mx

Héctor Torres Lima, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)

Doctor en Comunicación por la UNAM, Magister en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM, Licenciado en Periodismo o Comunicación por la UNAM, profesor de la
UNAM.

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How to Cite
Moncada Cerón, J. S., & Torres Lima, H. (2016). Constructivist coherence as a teaching strategy for learning. Education and Social Development Journal, 10(2), 50–85. https://doi.org/10.18359/reds.1957
Published
2016-07-05
Section
Artículos de investigación
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