Determinants on decision aking process of motocycle-taxi drivers in Cartagena (Colombia) to violate transit regulation

  • Martha Yánez Contreras University of Cartagena
  • Karina Acevedo González University of Cartagena
Keywords: Mototaxismo, Informal public transportation, Binary choice models, transport infringement

Abstract

Motorcycle-taxi is a driving informal public type of transportation which transit authorities have been trying to control in Cartagena city with regulations such as pico y placa. However, this regulation registers a high violation rate (about 69% of motorcycle-taxi drivers infringe it). In this paper, binary choice models are estimated in which examine factors that make a motorcycle-taxi drivers more likely to break the regulation. Results show that most robust determinants are the number of motorcycles use for labor purposes and the expected gain to get from it. It is concluded that the regulation has encouraged using of at least one additional motorcycle.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

por

References

Ardila, A. (2006). “El mototaxismo: causas y posibles soluciones”, Boletín informativo en línea [citado el 10 mayo del 2011]: Disponible en: http://www.voltairenet.org/article143679.html

Departamento Administrativo de Tránsito y Transporte de Cartagena (2005). Decreto 0197.

Documento Conpes 3259 (2003). Sistema integrado del servicio público urbano de transporte masivo de pasajeros del distrito de Cartagena – Transcaribe.

Documento Conpes 3620 (2009). Lineamientos de política para el desarrollo e impulso del comercio electrónico en Colombia. Disponible en: https://www.dnp.gov.co/Portals/0/archivos/documentos/Subdireccion/Conpes/3620.pdf

García, I. & González, P. (2004). “Características y determinantes del mercado del servicio de mototaxis en la ciudad de Cartagena”. Trabajo de grado para optar por el título de economista, Universidad de Cartagena.

Ministerio de Transporte de Colombia (2006). Decreto 2961.

Proyecto Cartagena Cómo Vamos (2009). Cómo Vamos en Movilidad urbana: Tiempo y velocidad promedio del desplazamiento en transporte público en Cartagena. Disponible en: http://www.cartagenacomovamos.org/temp_downloads/Movilidad%20urbana%20-%20I%20Semestre%202009.pdf

Proyecto Cartagena Cómo Vamos (2012). Evaluación de la calidad de vida 2012. Disponible en: http://cartagenacomovamos.org/temp_downloads/calidad-de-vida-2012.pdf

Sánchez, A. (2011). “La economía del mototaxismo: el caso de Sincelejo”. Documento de trabajo de economía regional, No. 140.

Segovia, M. (2001). “Transporte público en Cartagena: una concentración de iniciativas individuales sin hilo conductor”. Serie de estudios sobre la Costa Caribe, No. 16.

Toro, D., Alvis, J. & Arellano, W. (2005). “Transporte público en Cartagena: ¿Qué factores determinan las preferencias de los usuarios?”. En: Revista Economía y Región, 2(3).

Yánez, M. & Villalba, J. (2009). “Evaluación socioeconómica de la normatividad del pico y placa sobre el mototaxismo en Cartagena”. En: Revista Jornadas de investigación Facultad de Ciencias Económicas, 2(1):15 - 35.

How to Cite
Yánez Contreras, M., & Acevedo González, K. (2013). Determinants on decision aking process of motocycle-taxi drivers in Cartagena (Colombia) to violate transit regulation. Revista Facultad De Ciencias Económicas, 22(1), 35–47. https://doi.org/10.18359/rfce.638
Published
2013-12-31
Section
Artículos

Altmetric

QR Code