The evaluation process in humanities courses, in the context of higher education

  • Cristina Fuentes Medina
Keywords: Humanities, evaluation, teaching, university context

Abstract

Amidst the crises experienced by areas of humanistic knowledge in the 21st century, from the starting point of social, economic, and political processes which had led to an evident transformation in the education about “being”, which for others is “knowing how to be”, emerges an approach from the fields of education and pedagogy that may allow to locate evaluative practices for humanities rooted in the creation of learning environments. In this article, self-referential and theoretical elements are combined resulting in the formulation of a framework regarding the meaning of the evaluation of the group of knowledge fields known as “humanities”, especially from the view of the university context. Such framework invites to build and contribute with operative elements born in individual practices which may offer clues about how be practically implemented the evaluation process in the field of humanities.

Author Biography

Cristina Fuentes Medina

Maestría en Educación Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Psicóloga Universidad Santo Tomás. Docente Facultad de Ciencias de la Educación, UPTC. Escuela de Filosofía

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristina Fuentes Medina

Maestría en Educación Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Psicóloga Universidad Santo Tomás. Docente Facultad de Ciencias de la Educación, UPTC. Escuela de Filosofía

References

Batista, E. (1989). “Evaluación, modelos pedagógicos y promoción automática”, en Escuela y promoción escolar, Medellín: Universidad de Antioquia,. pp. 23-45.

Brovelli, M. (2001). “Evaluación curricular”, en Fundamentos en Humanidades, Año 2, Nº 4, pp. 101 – 122. Universidad Nacional de San Luis, Argentina.

De Alba, A., Díaz Barriga, Á., y Viviesca, M. (1984). “Evaluación. Análisis de una noción”, en Revista Mexicana de Sociología, Instituto de Investigación Social, UNAM, año XLVI, vol. XLVI, N° 1.

Díaz Barriga, Á. (1997). Tesis para una teoría de la evaluación y sus derivaciones en la docencia, en Didáctica y currículum. Quito: Paidós, pp. 147-197.

Díaz Barriga, Á. (s.f.). Una polémica en relación al examen. Disponible en: http://www.rieoei.org/oeivirt/rie05a05.htm.

Fuentes, C. (2012). “La crisis como realidad esencial de las humanidades: un desafío para la filosofía de la educación”. Ponencia en el VI Coloquio Internacional de Filosofía de la Educación. Filosofar:

aprender y enseñar (Memorias del evento). Río de Janeiro, Brasil.

Gallo, S. (2010). Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na pesquisa em educação, en Revista Praxis y Saber, Vol. 1, Nº 1.

Gardner, H. (1995). “La Evaluación en su contexto. La alternativa a los tests estandarizados”, en: Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica, pp. 175-196. Barcelona: Paidós.

Litwin, E. (1998). “La evaluación: campo de controversias y paradojas”, en Alicia Camilloni, etal. La evaluación de los aprendizajes en el debate

didáctico contemporáneo. Barcelona: Paidós, pp. 11-33.

Meirieu, P. (1992). ¿Aprender?, sí. Pero, ¿cómo? Barcelona: Octaedro.

Torres Zambrano, G. (1999). Otra evaluación, otra educación, en: Revista Docencia Universitaria, Vol. 1, N° 2, pp. 3-14. CEDEDUIS, Universidad Industrial de Santander.

Zuleta, E. (2007). Ciencias naturales y ciencias sociales. Dos ensayos. Bogotá: Fica, Colección El pez en la red.

How to Cite
Fuentes Medina, C. (2013). The evaluation process in humanities courses, in the context of higher education. Education and Social Development Journal, 7(1), 127–132. https://doi.org/10.18359/reds.740
Section
Artículos de investigación
QR Code