Intervention strategies in teaching healthy lifestyles housewives, Pillcomarca-town of Huanuco 2012

  • Nancy Veramiendi
Keywords: Housewives, lifestyles, teaching strategies

Abstract

Objective; determine the effect of teaching strategies in healthy lifestyles. Methods, was conducted a quasi-experimental pre and post test, with 60 housewives Pillcomarca-Huanuco in 2012. Test were used and validated questionnaire. For the inferential analysis test was used T. Results; preoperatively, the highest percentage of housewives showed inadequate lifestyles, applied after surgery, confirmed the existence of significant differences between times and groups for eating habits, exercise, rest and sleep , harmful habits, stress and medical controls (p <0.05), in terms of lifestyles in general, also found significant differences (p <0,05). Conclusions, by the application of teaching strategies, housewives improved their lifestyles especially in nutrition, exercise, rest and sleep, lifestyle habits, stress and medical supervision.

Author Biography

Nancy Veramiendi

Universidad Nacional Hermilio Valdizán, Huánuco, Perú. Facultad de Enfermería, miembro del Comité Consultivo de la Alta Dirección. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nancy Veramiendi

Universidad Nacional Hermilio Valdizán, Huánuco, Perú. Facultad de Enfermería, miembro del Comité Consultivo de la Alta Dirección. 

References

Alcalay, R.; Alvarado, M.; Newman, E., Balcazar, H. y Huertas, E. (1999).“Salud para su corazón: A Community-Based Latino cardiovascular Disease Prevention and Outreach Model”, en Journal of

Community Health, 2(45): 359-61.

Anderson, J.; Nixon, J. y Woodard, J. (1998). “The Healthy Heart Program Lowers Heart Disease Risk in Rural Country”, en Journal of Extension Education, 36 (6): 1-14

Espinoza, L.; Viciana, J.; Oliva, C. y Pelayo, P. (2010). “Efecto de una estrategia de intervención educativa en el desarrollo de competencias saludables y estilo de vida en jóvenes universitarios chilenos”, en Revista Digital, Buenos Aires, 15 (144): 243-50.

Frable, P. J.; Dart, L. y Bradley, P. (2006).“Primera etapa del programa Healthy Weigh (El camino saludable): Un análisis crítico retrospectivo de su evaluación”, en Preventing Chronic Disease, 3 (3): 1-2.

Gargallo, B. (2006). “Estrategias de aprendizaje, rendimiento y otras variables relevantes en estudiantes universitarios”, en Revista de Psicología General y Aplicada, 59 (1-2): 109-30.

Gil, P. (2007). Medicina Preventiva y Salud Pública. Masson: Barc; 76: 943, 10ª ed.

Gómez, J.; Jurado, M.; Viana, B.; Edir, M. y Hernández, A. (2005).“Estilos y calidad de vida”, en Revista Digital, Buenos Aires, 10 (90): 11-22.

Lip, C. y Rocabado, F. (2005). Determinantes sociales en el Perú. Lima: Ministerio de Salud; Universidad Norbert Wiener; Organización Panamericana de la Salud.

Martínez, F. y Casado, M. S. (1999) “Estrés y trastornos psicofisiológicos. Una revisión crítica”, en Psicología Contemporánea, 6 (1): 50-59.

Onís, M. y Villar, J. (1992). “Hábitos de salud”, en M.

Onís y J. Villar. La mujer y la salud en España. Informe básico (Vol. 1, pp. 247-327). Madrid: Instituto de la Mujer.

Pardo, T. y Núñez, G. (2008).“Estilo de vida y salud en la mujer adulta joven”. Redalyc; 8(2):266-84.

Radka, G. (2007). Factores de riesgo cardiovascular y tratamiento hipolipemiante en la enfermedad cerebrovascular cardiaca y periférica. Tesis para optar el título de doctorado, Granada, Universidad

de Granada.

Ramírez, H. H. (2002). Acondicionamiento físico y estilos de vida saludable, en Colomb Med; 33: 3-5.

Rodríguez-Marín, J. (1995). Psicología Social de la Salud. Madrid: Síntesis.

Sánchez, V. (2005).“Hábitos Alimentarios y Cáncer”. Disponible en :http://www.sld.cu/saludvida/nutricion/temas.php?idv=7690. Consultado el 10 de septiembre de 2012.

How to Cite
Veramiendi, N. (2013). Intervention strategies in teaching healthy lifestyles housewives, Pillcomarca-town of Huanuco 2012. Education and Social Development Journal, 7(1), 63–70. https://doi.org/10.18359/reds.734
Section
Artículos de investigación
QR Code