Institutional self-assessment: challenges of joint processes and outcomes in the educational system of the province of Córdoba, Argentina (2008-2011)

  • Horacio Ferreyra
  • Alejandra Salgueiro
  • Fabiana Castagno
Keywords: Evaluation, auto-evaluation, base line, institutional dimensions

Abstract

The present communication is to describe an experience developed around strengthening and consolidation of institutional self-assessment practices in schools of the province of Córdoba, Argentina. To do this, we selected some indicators and dimensions of analysis that would enable the eye to focus in school careers of students in relation to education projects and proposals, with teaching practices and organizational aspects. The envisioned device work with teams focused oversight of its strategic role to accompany / promote these processes in schools. Also, the task was aimed at the installation and use of baseline information as a tool to produce and sustain decisions aimed at continuous improvement. We describe aspects of the experience such as working strategy, stakeholders and enhanced action.

Author Biographies

Horacio Ferreyra
Doctor en Educación (Universidad Católica de Córdoba), Docente e investigador (UCC), Universidad Santo Tomás de Aquino (Colombia) e ITECGuadalajara (México). Subsecretario de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa.
Alejandra Salgueiro
Magister en Educación, Lic. en Ciencias de la Educación (UBA) Profesora de Taller de Práctica Docente, Integrante de Equipo de Formación de Directores de Institutos Superiores (INFD-Ministerio de Educación), Miembro de Equipo de la Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa de Ministerio de la Provincia de Córdoba.
Fabiana Castagno
Lic. en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de Córdoba). Docente e investigadora de la Escuela de Ciencias de la Información (UNC). Miembro equipo técnico Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Horacio Ferreyra
Doctor en Educación (Universidad Católica de Córdoba), Docente e investigador (UCC), Universidad Santo Tomás de Aquino (Colombia) e ITECGuadalajara (México). Subsecretario de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa.
Alejandra Salgueiro
Magister en Educación, Lic. en Ciencias de la Educación (UBA) Profesora de Taller de Práctica Docente, Integrante de Equipo de Formación de Directores de Institutos Superiores (INFD-Ministerio de Educación), Miembro de Equipo de la Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa de Ministerio de la Provincia de Córdoba.
Fabiana Castagno
Lic. en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de Córdoba). Docente e investigadora de la Escuela de Ciencias de la Información (UNC). Miembro equipo técnico Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa

References

Bárcenas, F. y Mélich, J. (2006). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Buenos Aires: Paidós.

Carr, D. (2005). El sentido de la educación.Barcelona:Grao.

Castagno, F., Salgueiro, A. y Tucci, S. (2010). “La línea de base como herramienta para la producción y uso de información en las prácticas de autoevaluación. Lectura, análisis e intervención en las instituciones educativas”. Presentado en el Congreso Metas 2021 organizado por la OEI. Septiembre de 2010, Buenos Aires, Argentina

Cerletti, A. (2008). Repetición, novedad y sujeto en la educación. Buenos Aires: Del Estante.

Cornu, L. (2002). “Responsabilidad, experiencia, confianza”, en L. Cornu et al., Educar: Rasgos filosóficos para una identidad. Buenos Aires: Santillana.

Cornu, L. (2006).“Moverse en las preguntas”, en G. Frigerio y G. Diker (comps.), Educar: figuras y efectos del amor. Buenos Aires: Del Estante.

Cruz, M. (2005). “Introducción”, en H. Arendt, De la historia a la acción. Buenos Aires: Paidós. Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa (2005). Sistema Nacional de Indicadores Educativos. Buenos Aires, Argentina:

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Frigerio, G. y Diker, G. (2005). Educar: ese acto político. Buenos Aires. Del Estante.

Frigerio, G. y Lambruschini, G. (2002). Educar: rasgos filosóficos para una identidad. Buenos Aires: Santillana.

Greco, B. (2007). La autoridad (pedagógica) en cuestión. Buenos Aires: Homo Sapiens.

Landi, N. y Palacios, M. (2010). “La autoevaluación institucional y la cultura de la participación”, en Revista Iberoamericana de Educación, No. 53, Fundación Santillana.

Larrosa, J. y Skilar, C. (2009). Experiencia y alteridad en educación. Rosario: Homo Sapiens.

Meirieu, Ph. (2004). Referencias para un mundo sin referencias. Barcelona: Grao.

Meirieu, Ph. (2001). La opción de educar. Ética y pedagogía. Barcelona: Octaedro.

Mélich, J.C. (2006). Transformaciones. Tres ensayos de filosofía de la educación. Buenos Aries: Miño y Dávila.

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. (2003). Colección Cuadernos para pensar, hacer y vivir la escuela. ME. Córdoba. Argentina.

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa (2009).“La línea de base como herramienta en los procesos de autoevaluación”, “La línea de base. Trayectorias escolares, acciones e intervenciones docentes” y “La línea de base. Cultura-comunidad-Profesionalización: algunas condiciones para la acción docente”.

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa (2010). “Evaluación de acciones de formación docente continua desde la perspectiva de los destinatarios. Período 2008/2009”.

Nicastro, S. (2005). “Pensando la intervención”. En De Lajonquiere y otros. Violencia, medios y miedos. Colección Ensayos y Experiencias (58). Buenos Aires. Novedades Educativas.

Nicastro, S. (2006). Revisitar la mirada sobre la escuela: exploraciones acerca de lo ya sabido. Rosario_Homo Sapiens.

Nicastro, S. y Greco, B. (2009). Entre trayectorias. Buenos Aries: Homo Sapiens

Pennac, D. (2008). Mal de Escuela. Buenos Aires: Sudamericana.

Salgueiro, A. (2007). La formación para la práctica profesional. Tesis de Maestría. Bs. As. Inédita.

Schon, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Buenos Aires. Paidós.

Steiner, G. (2007). Lecciones de los maestros. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

How to Cite
Ferreyra, H., Salgueiro, A., & Castagno, F. (2013). Institutional self-assessment: challenges of joint processes and outcomes in the educational system of the province of Córdoba, Argentina (2008-2011). Education and Social Development Journal, 7(1), 30–40. https://doi.org/10.18359/reds.731
Section
Artículos de investigación
QR Code