Reading comprehension and development of congitive strategies supported on ITCs

  • Andrea Alaís Grillo Universidad de la Sabana
  • Deissy Viviana Leguizamón Sotto Universidad de la Sabana
  • Jessika Irina Sarmiento Ceballos Universidad de la Sabana
Keywords: reading comprehension, cognitive strategies, educational action- research, ICT

Abstract

In order to improve reading comprehension in fourth-grade students in Roberto Velandia School, cognitive strategies with new Information and Communication Technologies (ICT) were developed. This research had a mixed approach. Quantitatively, a test was applied to 40 students to establish the level of reading comprehension; qualitatively, educational action-research was applied, which facilitated reflective processes on different problems observed in the institution. The collected information was used to design and implement four workshops based on cognitive reading strategies through a blog. As a result of this research, it was demonstrated how reading comprehension could be significantly improved through the use of ICT resources, developing the cognitive strategies.

Author Biographies

Andrea Alaís Grillo, Universidad de la Sabana
Candidata a Magister, Universidad de la Sabana
Deissy Viviana Leguizamón Sotto, Universidad de la Sabana
Candidata a Magister, Universidad de la Sabana
Jessika Irina Sarmiento Ceballos, Universidad de la Sabana
Candidata a Magister, Universidad de la Sabana

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Alaís Grillo, Universidad de la Sabana
Candidata a Magister, Universidad de la Sabana
Deissy Viviana Leguizamón Sotto, Universidad de la Sabana
Candidata a Magister, Universidad de la Sabana
Jessika Irina Sarmiento Ceballos, Universidad de la Sabana
Candidata a Magister, Universidad de la Sabana

References

Carr y Kemmis (1988). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca S.A.

Colomer, T. (1996). Enseñar a leer, enseñar a comprender. Madrid: Celeste/M.E.C. Cuchimaque, E. (1998). Exámenes de estado para el ingreso a la educación superior - Pruebas de lenguaje. Bogotá: ICFES.

Eco, U. (1992). El nombre de la rosa. Barcelona: Lumen. Guerrero, R., Gonzalez, C. & Medina, E. (1986). Epidemiología. Wilmington: Adison-Wesley Iberoamericana S.A.

Hurtado, I. (1998). Paradigmas y Métodos de la Investigación en Tiempos de Cambios. Venezuela: Consultores Asociados.

ICFES. (2013). ICFES Mejor SABER. Recuperado el 5 de Abril de 2013, de http://www.icfesinteractivo.gov.co/SaberCensal359Reportes_2013-web/

Informe PISA (2012). Disponible en: “http://www.icfes.gov.co/investigacion/evaluaciones-nternacionales/pisa”

Martin, E. (2006). La integración de las tecnologías de la información y la comunicación en los sistemas educativos. Buenos Aires: UNESCO.

Ministerio de Educación Nacional. (1996). Lineamientos curriculares. Bogotá: Magisterio.

Ortega, P. (2007). El campo intelectual de la educación. Bogotá: McGraw Hill.

How to Cite
Alaís Grillo, A., Leguizamón Sotto, D. V., & Sarmiento Ceballos, J. I. (2014). Reading comprehension and development of congitive strategies supported on ITCs. Education and Social Development Journal, 9(1), 132–143. https://doi.org/10.18359/reds.556
Published
2014-12-14
Section
Artículos de investigación
QR Code