The intersubjectivity in the context of generational clash in school everyday life
Abstract
The problem of intersubjectivity in the context of generational clash that occurs in school is proposed in this paper as part of a research process that rescues school every day and subjectivity of teachers and students, to characterize the types of intersubjectivity that construct it. To present the results of this investigation, taken into account the contributions of authors such as Schütz (2003), Skliar (2008) and Van Dijk (2012), which include a conceptualization of generational clash and a characterization of the types of inter emerging in school every day, as a conceptual contribution from educational anthropology, the science of education.Downloads
References
• Cabrolié, M. (2007). La intersubjetividad como sintonía en las relaciones sociales. Redescubriendo a Alfred Schütz. Universidad Católica de Temuco. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-65682010000300014&script=sci_arttext
• Cubillán, J. (2011). Complejidad y caminos de imaginación educativa (lectura de lo posible). Revista electrónica Actualidades investigativas en educación, 11(1), 1-13. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44718060020
• Dreher, J. (s.f). Fenomenología: Alfred Schütz y Thomas Luckmann. Universidad de Konstanz. Recuperado de http://www.socialsciencesmeditationnews.org/weblog/wp-content/uploads/2013/08/Fenomenologia-y-Sociologia-Drecher.pdf
• Duarte, K. (2002). Mundos jóvenes, mundos adultos: lo generacional y la reconstrucción de los puentes rotos en el Liceo. Última década, 10(16), 95-113. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362002000100004
• Fernández, L. (2012). Norma y poder en Michel Foucault. Campus virtual. Asociación pensamiento penal. Recuperado de http://www.campusapp.com.ar/files/programaFD01.pdf
• Freire, P. (1974). Pedagogía de la Esperanza. México: Siglo XXI.
• González Rey, F. (2008). Subjetividad social, sujeto y representaciones sociales. Revista Diversitas. Perspectivas en Psicología, 4(2), 225-243. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/diver/v4n2/v4n2a02.pdf
• Hernández, Y. y Galindo, R. (2007). El concepto de Intersubjetividad en Alfred Schütz. Espacios Públicos, 10(20), 228-240. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67602012
• Marcondes de Sousa, D. (2000). La intersubjetividad en el discurso y la construcción de la realidad. Revista de Ciencias Humanas, 22. Recuperado de http://www.utp.edu.co/~chumanas/revistas/revistas/rev22/areiza.htm
• Mankeliunas, M. (s.f.). Inmanencia y trascendencia en la persona humana. Recuperado de: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/viewFile/32600/32603
• Marano, M. G. (2004). Michael Apple y Basil Bernstein: teoría sociológica y regulación pedagógica. Dos discursos sobre la Educación y el Poder. Serie Pedagógica, 4-5, 265-303. Recuperado de http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.400/pr.400.pdf
• Meersohn, C. (2001). Introducción a Teun Van Dijk. Análisis de Discurso. Universidad de Chile. Recuperado de http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/moebio/24/meersohn.htm
• Potayos, F. (2003). La comunicación no verbal: algunas de sus perspectivas de estudio e investigación. Revista de investigación lingüística, 6(2), 67-83. Recuperado de http://revistas.um.es/ril/article/view/5741
• Rizo, M (2005). La intersubjetividad como eje conceptual para pensar la relación entre comunicación, subjetividad y ciudad. Revista Razón y Palabra, 47. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520655003
• Rizo, M. (2007). Intersubjetividad, comunicación e interacción. Los aportes de Alfred Schütz a la Comunicología. Revista Razón y Palabra, 57. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520710007
• Schütz, A. (2003). El problema de la realidad social (2da. edición). Buenos Aires: Amortorrou.
• Skliar, C. (2002). Alteridades y pedagogías. O... ¿y si el otro no estuviera ahí? Educação & Sociedade, XXIII (79). Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10851.pdf
• Skliar, C. (2008). El cuidado del otro. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, Buenos Aires. Recuperado de http://repositorio.educacion.gov.ar/dspace/bitstream/handle/123456789/89916/EL000780.pdf?sequence=1
• Universidad de San Buenaventura (2010). Proyecto Educativo Bonaventuriano. Bogotá: Editorial Bonaventuriana.
• Universidad Pedagógica Nacional (2013). Cátedra Paulo Freire. Sentidos de la emancipación hoy, en la América Latina. Grupo Comunicaciones Corporativas.
• Van Dijk, T. A. (2012). Discurso y contexto. Un enfoque sociocognitivo. Barcelona: Gedisa Editorial.