The intersubjectivity in the context of generational clash in school everyday life

  • Olga Cecilia Peña Pinzón
  • Ana Yolanda Pérez Camargo
  • Lilian Janneth Salas Restrepo
  • Alba Lucía Santos Buitrago
Keywords: teachers, students, classroom environment, student-teacher relationship

Abstract

The problem of intersubjectivity in the context of generational clash that occurs in school is proposed in this paper as part of a research process that rescues school every day and subjectivity of teachers and students, to characterize the types of intersubjectivity that construct it. To present the results of this investigation, taken into account the contributions of authors such as Schütz (2003), Skliar (2008) and Van Dijk (2012), which include a conceptualization of generational clash and a characterization of the types of inter emerging in school every day, as a conceptual contribution from educational anthropology, the science of education.

Author Biographies

Olga Cecilia Peña Pinzón
Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Pedagógica Nacional. Magister en Ciencias de la Educación, Universidad de San Buenaventura-Bogotá. Coordinadora académica en la Institución Educativa Departamental Rufino Cuervo de Chocontá, Cundinamarca. Dirección postal institucional: Carrera 8 H # 172-08 Correo electrónico: opena@academia.usb.bog.edu.co
Ana Yolanda Pérez Camargo
Licenciada en Educación Básica Primaria Especialista en Gerencia Educativa con énfasis en Proyectos de la Universidad Católica de Manizales. Magister en Ciencias de la Educación. Universidad de San Buenaventura-Bogotá. Rectora del colegio La Presentación Luna Park de Bogotá. Dirección postal institucional: Carrera 8 H # 172-08. Correo electrónico: aperez@academia.usbbog.edu.co
Lilian Janneth Salas Restrepo
Licenciada en Lingüística y Literatura de la Universidad Distrital. Universidad de San Buenaventura-Bogotá. Docente de Lengua Castellana y Literatura en el Colegio Colombo Galés de Bogotá. Dirección postal institucional: Carrera 8 H # 172-08. Correo electrónico: lsalas@academiausbbog.edu.co
Alba Lucía Santos Buitrago
Licenciada en Química de la Universidad Distrital. Magister en Ciencias de la Educación, Universidad de San Buenaventura-Bogotá. Docente de Química de la Institución Educativa Departamental El Carmen, sede El Salitre de Guasca, Cundinamarca. Dirección postal institucional: Carrera 8 H # 172-08. Correo electrónico: asantos@academia.usbbog.edu.co

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Olga Cecilia Peña Pinzón
Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Pedagógica Nacional. Magister en Ciencias de la Educación, Universidad de San Buenaventura-Bogotá. Coordinadora académica en la Institución Educativa Departamental Rufino Cuervo de Chocontá, Cundinamarca. Dirección postal institucional: Carrera 8 H # 172-08 Correo electrónico: opena@academia.usb.bog.edu.co
Ana Yolanda Pérez Camargo
Licenciada en Educación Básica Primaria Especialista en Gerencia Educativa con énfasis en Proyectos de la Universidad Católica de Manizales. Magister en Ciencias de la Educación. Universidad de San Buenaventura-Bogotá. Rectora del colegio La Presentación Luna Park de Bogotá. Dirección postal institucional: Carrera 8 H # 172-08. Correo electrónico: aperez@academia.usbbog.edu.co
Lilian Janneth Salas Restrepo
Licenciada en Lingüística y Literatura de la Universidad Distrital. Universidad de San Buenaventura-Bogotá. Docente de Lengua Castellana y Literatura en el Colegio Colombo Galés de Bogotá. Dirección postal institucional: Carrera 8 H # 172-08. Correo electrónico: lsalas@academiausbbog.edu.co
Alba Lucía Santos Buitrago
Licenciada en Química de la Universidad Distrital. Magister en Ciencias de la Educación, Universidad de San Buenaventura-Bogotá. Docente de Química de la Institución Educativa Departamental El Carmen, sede El Salitre de Guasca, Cundinamarca. Dirección postal institucional: Carrera 8 H # 172-08. Correo electrónico: asantos@academia.usbbog.edu.co

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How to Cite
Peña Pinzón, O. C., Pérez Camargo, A. Y., Salas Restrepo, L. J., & Santos Buitrago, A. L. (2015). The intersubjectivity in the context of generational clash in school everyday life. Education and Social Development Journal, 10(1), 170–197. https://doi.org/10.18359/reds.1454
Published
2015-12-15
Section
Artículos de investigación
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