Attitudes reciprocal between parents and children in the process of mathematics education

  • Jonathan Alberto Cervantes Barraza
  • Jhonatan Andrés Arenas Peñaloza
  • Armando Aroca Araujo
Keywords: case study, parent attitudes, student attitudes, mathematics

Abstract

The present paper is product of a research in the field of education, concerning in the study of underachievement junior high school student’s attitude in the area of mathematics. It has as to identify if the attitudes between parents and their students, are directly affecting the mathematical training in high school. The methodology used had a qualitative approach, based on the case study, using as a methodological tool Likert survey, which were constituted of affirmative question that cover four categories: support parents, attitude of parents, mathematic formation and mathematic conception. Taking as sample twenty four students with their family in grade: 7th, 9th, 10th and 11th whom present difficulties in mathematic form process, of three schools from metropolis area of Barranquilla. The results gotten in the analysis were product of comparing the survey answers of parents and students, finding contradictions amongst parents and sons actions that were asked. Getting the conclusion
through the analysis of the contradictions finding in the parents attitudes affect directly the attitudes of students in front of the mathematical training process.

Author Biographies

Jonathan Alberto Cervantes Barraza
Licenciado en matemáticas, estudiante de maestría en Matemática Educativa; México, UAgro. Universidad del Atlántico.  Departamento de Educación. Grupo de investigación: Horizontes en Educación Matemática. Km 7 Vía Puerto, Barranquilla, Atlántico, Colombia, +57 3197010.  Correo:educacion@mail.uniatlantico.edu.co
Jhonatan Andrés Arenas Peñaloza
Licenciado en matemáticas, Universidad del Atlántico. Departamento de Educación. Grupo de investigación: Horizontes en Educación Matemática.  Km 7 Vía Puerto, Barranquilla, Atlántico, Colombia, +57 3197010. Correo:educacion@mail.uniatlantico.edu.co
Armando Aroca Araujo
Docente Universidad del Atlántico.  Grupo de investigación: Horizontes en Educación Matemática. Magister en Educación.Universidad del Atlántico (UA). Departamento de Educación. Km 7 Vía Puerto, Barranquilla, Atlántico, Colombia, +57 3197010. Correo:educacion@mail.uniatlantico.edu.co

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jonathan Alberto Cervantes Barraza
Licenciado en matemáticas, estudiante de maestría en Matemática Educativa; México, UAgro. Universidad del Atlántico.  Departamento de Educación. Grupo de investigación: Horizontes en Educación Matemática. Km 7 Vía Puerto, Barranquilla, Atlántico, Colombia, +57 3197010.  Correo:educacion@mail.uniatlantico.edu.co
Jhonatan Andrés Arenas Peñaloza
Licenciado en matemáticas, Universidad del Atlántico. Departamento de Educación. Grupo de investigación: Horizontes en Educación Matemática.  Km 7 Vía Puerto, Barranquilla, Atlántico, Colombia, +57 3197010. Correo:educacion@mail.uniatlantico.edu.co
Armando Aroca Araujo
Docente Universidad del Atlántico.  Grupo de investigación: Horizontes en Educación Matemática. Magister en Educación.Universidad del Atlántico (UA). Departamento de Educación. Km 7 Vía Puerto, Barranquilla, Atlántico, Colombia, +57 3197010. Correo:educacion@mail.uniatlantico.edu.co

References

• Akanksha. S, Santha. K. (2015). The Role of Parental Math Attitude in Their Children Math Achievement. International Journal of Applied Sociology. 5(4): 159-163.

• Anónimo. El análisis de datos mediante procedimientos informáticos. Introducción al SPSS, 2010, universidad de Granada. España. p.2. Recuperado de: http://www.uco.es/dptos/educacion/invadiv/images/stories/documentos/METODOS/RECURSOS/SPSS.pdf

• Bonilla, E. Rodríguez. (2006). Más allá de los dilemas de investigación. Norma, Colombia.p.144.

• Choen, L & Manion, L. Método de investigación cualitativa. (1989), España, editorial la muralla.S.A.

• Devetak, I, Sasa, A & Vofring, J. (2010).THE ROLE OF QUALITATICE RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 6(1), 77-84.

• Doris. K, Jaquelyne.S, Eccles. (1998). ‘Parent perceptions and attributions for childrens’ math achiviment. Sex role.19: 317-333.

• Gesiel, M. Influencia de los padres en el rendimiento escolar de sus hijos. (2008), marzo 6. Recuperado de: http://codice.anahuacmayab.mx/2117-1-Influencia+de+los+padres+en+el+rendimiento+escolar+de+sus+hijos..html#.VfT4fZcaZf4.

• Gil, I & Guerrero, E & Blanco, L. (2006). El dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas.p.3. Recuperado de: http://www.investigacion-psicopedagogica.org /revista/new/ContadorArticulo.php?96.

• Monje, C, Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa guía didáctica, 2009, recuperado de: https://carmonje.wikispaces.comfile/view/Monje+Carlos+Arturo+-+Gu%C3%ADa+did%C3%A1ctica+Metodolog%C3%ADa+de+la+investigaci%C3%B3n.pd.

• Nieves, M.1993. Actitudes matemáticas y rendimiento escolar. Revista comunicación, lenguaje y educación,18,115-125.recuperado de : https://www.google.com.mx/search?q=se+ha+advertido+que+las+actitudes+matem%C3%A1ticas+de+los+padres+y+profesores+explican+buena+parte+de+la+varianza+de+las+actitudes+de+los+alumnos+hacia+la+asignatura.&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=4F3wVeaKJY6hyASewKqwDQ.

• Onslow, B. (1999).Improving the attitude of students and parents through family involvement in mathematics education research journal.4, 3

• Pritchard, R. (2000). Investigating Parental Attitudes and Beliefs in Mathematics Education, 478–485.

• Theodosiou. C. (2012). ‘Parents’ Attitudes towards Mathematics in Pre-school Children. Recuperado de: https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/21436/Parents%E2%80%99%20Attitudes%20towards%20Mathematics%20in%20Pre-school%20Children_Theodosiou%20Christine.pdf?sequence=1

How to Cite
Cervantes Barraza, J. A., Arenas Peñaloza, J. A., & Aroca Araujo, A. (2015). Attitudes reciprocal between parents and children in the process of mathematics education. Education and Social Development Journal, 10(1), 98–111. https://doi.org/10.18359/reds.1451
Published
2015-12-15
Section
Artículos de investigación
QR Code