Comprehensive training in universities - about the importance of humanistic dimension in higher education

  • Sergio Néstor Osorio García Universidad Militar Nueva Granada
Keywords: Comprehensive training, humanistic dimension of higher education, educational tradition.

Abstract

In the following pages there is a reflection developed by a group of university teachers that has sprung from a series of discussions over the past decade, about the humanistic dimen­sion in higher education and the meaning that can be found at the comprehensive education at university level. This is about the analysis of the relevance of comprehensive training and teaching of the humanities in higher education in the context of a university and a company that has decided to settle their disputes by vi­olent means; this, starting from the budgets of “current educational tradition”.

Author Biography

Sergio Néstor Osorio García, Universidad Militar Nueva Granada

Filósofo, teólogo bioeticista y educador. Especialista en docencia universitaria, en bioética clínica y en filosofía de la ciencia. Profesor en la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad Militar Nueva Granada.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio Néstor Osorio García, Universidad Militar Nueva Granada

Filósofo, teólogo bioeticista y educador. Especialista en docencia universitaria, en bioética clínica y en filosofía de la ciencia. Profesor en la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad Militar Nueva Granada.

References

Corbí, M. (2008). El cultivo de la cualidad humana y de la cualidad human profunda. La espiritualidad como cualidad humana y su cultivo en una sociedad laica. Encuentro Can Bordoi, 7-12 de julio. Barcelona: Book Print digital-CETR.

De Mello, A. (1992). Una Llamada al Amor. España: Sal Terrae.

Krishnamurti, J. (1988). El vuelo del Águila. Bogotá: Solar.

Krishnamurti, J. (1990). Sólo la Verdad trae Libertad. Bogotá: Aguila.

Machado, A. (s.f.). Proverbios y cantares (XXIX) del libro Campos de Castilla. Obtenido de http://www.antoniomachadoensoria.com/caminante_no_hay_camino.

htm#.Uzq2k6h5OSo

Maturana, H. (1990). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Chile: Dolmen Ediciones.

Osorio, S. (2000). Tradición educativa y pensamiento complejo. Reflexiones en torno a la impotencia del paradigma educativo vigente . Memorias del primer congreso internacional de complejidad. Bogotá: ICFESCORPORACIÓN COMPLEXUS-MEN.

Osorio, S. (2010). Pensar desde la educación superior. Una reflexión transdisciplinar. Bogotá: UMNGAlvi Impresores.

Osorio, S. (2014). Ética para la bioética. El aporte ético de Iván Illich al surgimiento de una bioética global. La bioética a la luz de las epistemologías de segundo orden I: el aporte crítico de Iván Illich y Hans Jonas a la ética del futuro. [En proceso de publicación].

Potter, V. (1971). Bioethics, bridge to the future. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Savater, F. (1997). El Valor de Educar. Barcelona: Ariel S.A.

Shree Rangnessh, B. (1991). TAO. Los Tres Tesoros. Buenos Aires: Mutar.

Sierra, C. (2014). Los futuros alternativos como categoría bioética en una crisis civilizatoria. Revista de Bioética Latinoamericana. Volumen 13, 1-34.

Wilber, K. (1991). Cuestiones cuánticas. Escritos místicos de los físicos más famosos del mundo. Barcelona: Kairos.

How to Cite
Osorio García, S. N. (2014). Comprehensive training in universities - about the importance of humanistic dimension in higher education. Education and Social Development Journal, 9(1), 28–39. https://doi.org/10.18359/reds.548
Published
2014-12-12
Section
Artículos de investigación
QR Code