A constructivist education proposal for the promotion of healthy housing development in Colombia`s Mochuelo Bajo community
Abstract
This paper describes a quantitative research in the framework of cross-sectional design, focused on the analysis of housing and health conditions of 15 families in a vulnerable area. Fifteen families from Mochuelo Bajo community, located in Ciudad Bolívar district in Bogotá, Colombia took part in the research. A range of risk factors linked to unhealthy housing were found, which were the basis to identify the difficulties populations are exposed to. In order to promote education and leadership in the studied community for the improvement of housing conditions of the population, an education strategy is proposed through “Promotores Saludables Familiares” (Healthy Family Promoters) course, which is based on constructivism within a participatory framework. That information was valuable for the design of a course based on the constructivist theory.
Downloads
References
Araya, V., Alfaro, M., Andonegui, M. (2007). Constructivismo: orígenes y perspectivas, Revista de educación Laurus, 13(24), 76-92. Recuperado de: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/761/76111485004.pdf
Barreto, C. Gutiérrez, L. Pinilla, B., Parra, C. (2006). Límites del constructivismo pedagógico. Educación y Educadores, 9(1), 11-31. Recuperado de: http://www.scielo.unal.edu.co/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0123-12942006000100002&lng=es&nrm=
Caja de Vivienda Popular. (2011). Documento Técnico- Diagnóstico Propuesta de Modelo de Gestión. Bogotá, Colombia: Ed: Alcaldía Mayor de Bogotá. Ciuffolini, M. Jure, H. (2006). Estrategias de comprensión integral del proceso salud/enfermedad: aportes desde la perspectiva de vivienda saludable. Revista virtual Astrolabio, 4(3), 1-6. Recuperado de http://revistas.unc. edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/200/208
Cubero, R. (2005). Elementos básicos para un constructivismo social, Avances en psicología latinoamericana, 23, 43-61. Recuperado de: http://redalyc.uae-mex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=79902305
De La Garza, E. (2004). Evaluación de la docencia en la educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 2(23), 933-946. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/visualizador.php?articulo=ART00132&criterio=http://www. comie.org.mx/documentos/rmie/v09/n023/pdf/rmie-v09n23scB11n01es.pdf
Escallón, C. (2011). La vivienda de interés social en Colombia, principios y retos, Revista de Ingeniería Universidad de los Andes 35, p.55-60.
González, D. & Díaz, Y. (2012). La importancia de promover en el aula estrategias de aprendizaje para elevar el nivel académico de los estudiantes de psicología (en línea). Recuperado de: http://www.rieoei.org/investigacion/1379Gonzalez.pdf
Haq, U., M. (2012). El paradigma del desarrollo humano. Recuperado de: http://www.desarrollohumano.cl/pdf/1995/paradigma95.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: Mc-Graw Hill Interamericana.
Lozano, A. (2007). Actualidades del diseño instruccional. En Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey, Desarrollo del Nuevo Perfil Docente, pp. 1-19. Monterrey, México.
Martínez, A. (2009). El diseño instruccional en la educación a distancia, un acercamiento a los modelos, Apertura 9(10), 104-119.
Méndez, J. (2010). Diseño instruccional y desarrollo de proyectos de educación a distancia. Recuperado de: http://www.schoolofed.nova.edu/dll/spanish/modulos/diseno/jorge_mendez.pdf
Ministerio de la Protección Social. (2006). Lineamientos Nacionales para la Aplicación y el Desarrollo de las Estrategias de Entornos Saludables Escuela Saludable y Vivienda Saludable. Bogotá, Colombia: Nuevas Ediciones Ltda.
Moreno, S. (2008). La habitabilidad urbana como condición de calidad de vida. Palapa 3(2), 47-54. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/948/94814774007.pdf
Obaya, A. (2003). El construccionismo y sus repercusiones en el aprendizaje asistido por computadora. Revista de educación en ciencias e ingeniería Contactos, 48, 61-64. Recuperado de http://www.izt.uam.mx/contactos/n48ne/construc.pdf
Programa de Naciones Unidas para el desarrollo PNUD, (2012, 6 de agosto). Informe nacional de desarrollo humano. Recuperado de: http://www. academia.edu/327628/El_Conflicto_Callejon_con_Salida._Informe_Nacional_de_Desarrollo_Humano._Colombia_2003
Ramírez, M. (2012). Modelos y estrategias de enseñanza para ambientes innovadores, Monterrey, México: Editorial Digital Tecnológico de Monterrey.
Rigo, M. (2008). Constructivismo educativo, actividad y evaluación del docente: relato de algunas posibles incongruencias. Revista Reencuentro 1(53), 125-134. Recuperado de: http://reencuentro.xoc.uam.mx/resumen.php?id=4723&archivo=3-303-4723zoy.pdf&titulo=Constructivismo%20educativo,%20actividad%20y%20evaluaci%C3%B3n%20 del%20docente:%20relato%20de%20algunas%20 posibles%20incongruencias
Sanhueza, G. (2012). El constructivismo. Recuperado de: http://www.espaciologopedico.com/articulos/ articulos2.php?Id_articulo=264
Santa María, R. (2008). La iniciativa de vivienda saludable en el Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 25(4), 419-430. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v25n4/ a13v25n4.pdf
Sylvain, G. Y Ginette T. (2008).Metodología de las ciencias humanas. Cap. IV Métodos y técnicas de muestreo. Distrito