A constructivist education proposal for the promotion of healthy housing development in Colombia`s Mochuelo Bajo community

  • Camilo Alberto Torres Parra
  • Marcel Georgina Gómez Zermeño
  • Nancy Janett García Vázquez
Keywords: Learning through experience, constructivist education, health, healthy housing

Abstract

This paper describes a quantitative research in the framework of cross-sectional design, focused on the analysis of housing and health conditions of 15 families in a vulnerable area. Fifteen families from Mochuelo Bajo community, located in Ciudad Bolívar district in Bogotá, Colombia took part in the research. A range of risk factors linked to unhealthy housing were found, which were the basis to identify the difficulties populations are exposed to. In order to promote education and leadership in the studied community for the improvement of housing conditions of the population, an education strategy is proposed through “Promotores Sa­ludables Familiares” (Healthy Family Promoters) course, which is based on constructivism within a participatory framework. That information was valuable for the design of a course based on the constructivist theory. 

Author Biographies

Camilo Alberto Torres Parra

Magister en educación Tecnológico de Monterrey, especialista en gerencia de proyectos de ingeniería Universidad EAN, Ingeniero ambiental y sanitario, Coordinador académico de actividades de investigación Uniminuto Investigador proyectos de facultad en la misma institución. 

Marcel Georgina Gómez Zermeño

Doctora en Innovación Educativa Graduados en Educación del Tecnológico de Monterrey, Magister en Ciencias de la Ingeniería en Tecnologías Informáticas y de Comunicaciones. Licenciada en Sistemas Computacionales y Administrativos del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Profesora titular de la Escuela de Graduados en Educación del Tecnológico de Monterrey en los programas de Maestría en Educación, Maestría en Tecnología Educativa y Doctorado en Innovación Educativa, Directora del Centro de Investigación en Educación del Tecnológico de Monterrey. 

Nancy Janett García Vázquez

Maestra en educación del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, licenciada en Relaciones Internacionales de la misma institución, Consejera académica de la Maestría en Tecnología Educativa de la Escuela de Graduados en Educación de la Universidad Tec Virtual.

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Camilo Alberto Torres Parra

Magister en educación Tecnológico de Monterrey, especialista en gerencia de proyectos de ingeniería Universidad EAN, Ingeniero ambiental y sanitario, Coordinador académico de actividades de investigación Uniminuto Investigador proyectos de facultad en la misma institución. 

Marcel Georgina Gómez Zermeño

Doctora en Innovación Educativa Graduados en Educación del Tecnológico de Monterrey, Magister en Ciencias de la Ingeniería en Tecnologías Informáticas y de Comunicaciones. Licenciada en Sistemas Computacionales y Administrativos del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Profesora titular de la Escuela de Graduados en Educación del Tecnológico de Monterrey en los programas de Maestría en Educación, Maestría en Tecnología Educativa y Doctorado en Innovación Educativa, Directora del Centro de Investigación en Educación del Tecnológico de Monterrey. 

Nancy Janett García Vázquez

Maestra en educación del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, licenciada en Relaciones Internacionales de la misma institución, Consejera académica de la Maestría en Tecnología Educativa de la Escuela de Graduados en Educación de la Universidad Tec Virtual.

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How to Cite
Torres Parra, C. A., Gómez Zermeño, M. G., & García Vázquez, N. J. (2014). A constructivist education proposal for the promotion of healthy housing development in Colombia`s Mochuelo Bajo community. Education and Social Development Journal, 8(2), 82–95. https://doi.org/10.18359/reds.296
Published
2014-11-10
Section
Artículos de investigación
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