Is school ready for cyberculture? knowledge management in the 21st century

  • José Gonzalo Ríos Marín UMNG
Keywords: School, cyberculture, education, knowledge, learning

Abstract

This paper describes the three stages humanity has experienced by adopting oral, written and multimedia text types in order to produce, store and convey knowledge. A conversational field that allows to reflect on social and cognitive transformations taking place in schools as a result of new virtual textualities is then established. To conclude, the changes and challenges in the way of knowing and conveying knowledge facing schools due to this evolution are identified. 

Author Biography

José Gonzalo Ríos Marín, UMNG

Ingeniero Civil, Especialista en Ingeniería de Vías Terrestres, en Gerencia de Proyectos en Ingeniería, en Estructuras y en Docencia Universitaria. Magister en Docencia y en Administración. Magister en Ingeniería Civil. Actualmente candidato a Doctor en Educación, Universidad Santo Tomás. Docente Investigador, Líder Grupo Roma. Docente del programa Ingeniería Civil Facultad de Ingeniería en la Universidad Militar Nueva Granada

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Gonzalo Ríos Marín, UMNG

Ingeniero Civil, Especialista en Ingeniería de Vías Terrestres, en Gerencia de Proyectos en Ingeniería, en Estructuras y en Docencia Universitaria. Magister en Docencia y en Administración. Magister en Ingeniería Civil. Actualmente candidato a Doctor en Educación, Universidad Santo Tomás. Docente Investigador, Líder Grupo Roma. Docente del programa Ingeniería Civil Facultad de Ingeniería en la Universidad Militar Nueva Granada

References

Fernández, E., Baratech, M., Del Cerro, M., Fernández, J., Lara, P., Rodríguez, J., Y Otros (2010). U – Learning El futuro está aquí. México: Alfaomega Grupo Editor, S.A. de C.V.

Flores, J., Becerra, M. (2002). La Educación Superior en Entornos Virtuales. Buenos Aires. Universidad Nacional de Quilmes Ediciones.

Ibabe, I., Y Jaureguizar, J. (2005). Cómo crear una web docente de calidad. España. Producción Editorial: Gesbiblo, S. L.

Jaimes, J. (2001). Reseña: Simone, Raffael. La Tercera Fase. Formas de saber que estamos perdiendo. Madrid: Taurus. Colección Pensamiento. Investigación Bibliotecológica, 15, Julio / diciembre.

Lévy, P. (2004). Inteligencia colectiva: por una antropología del ciberespacio. Washington: http://inteligencia¬colectiva.bvsalud.org.Consultada el 12 mayo de 2013

Lévy, P. (2007). Cibercultura: la cultura de la sociedad digital. México: Anthropos Editorial.

Scolari, C. (2009). Desfasados: Las formas de conocimiento que estamos perdiendo recuperando y ganado. México: Versión 22 UAM, 163 – 185.

Senner, W. (2001). Los Orígenes de la escritura. Argentina: Siglo veintiuno editores.

Simone, R. (2001). La Tercera Fase: Formas de saber que estamos perdiendo. Madrid: Aguilar, Altea, Taurus, Alfaguara, S.A.

Valle De Frutos, S. (2011). Cibercultura y civilización universal: hacia un nuevo orden cultural. Barcelona: Erasmus Ediciones. http://unesco.org.ve/dmdocuments/ biblioteca/libros/84_Ciberculturaycivilizacionuniversal. pdf. Consultada el 12 mayo de 2013.

How to Cite
Ríos Marín, J. G. (2014). Is school ready for cyberculture? knowledge management in the 21st century. Education and Social Development Journal, 8(2), 46–59. https://doi.org/10.18359/reds.294
Published
2014-11-10
Section
Artículos de investigación
QR Code