Theory of resources and capabilities to assess the substantive role of reserach in higher education institutions

  • Francia Restrepo de Mejía
  • Olga Lucía Ocampo López
  • Cristhian Guillermo Naranjo Herrera
  • Eduardo Martínez Jáuregui
Keywords: Educational resources, higher education, research, educational evaluation

Abstract

This article aims at using the theory of resources and capacities for assessing the substantive role of research in Colombian universities. It is a result of a research conducted in a private university in the city of Manizales, Colombia, where this approach is applied based on intellectual capital involving human, structural and relational capital. The measurement of the researchers’ profile and the characterization of research groups are relevant issues for human capital. The organizational culture, innovation, technological infrastructure; project management and products of science, technology and innovation are essential in the structural capital. The relational capital integrates communities
and networks, inter-institutional cooperation and the relationship among University, Enterprise, State and Civil Society. The main conclusion of this study is the ability to manage intellectual capital in higher education institutions to strengthen Science, Technology and Innovation CTI within the framework of knowledge management and to measure results and impacts of the research role.

Author Biographies

Francia Restrepo de Mejía
Francia Restrepo de Mejía. Médica. PhD Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. Investigadora del Grupo de investigación en Neuroaprendizaje. Profesora Titular Universidad Autónoma de Manizales. correo electrónico: franciarestrepo@autonoma.edu.co.
Olga Lucía Ocampo López
Olga Lucía Ocampo López. Ingeniera Química. Candidata a PhD. Ingeniera. Investigadora del Grupo de investigación en Diseño Mecánico y Desarrollo Industrial. Profesora Asistente Universidad Autónoma de Manizales. Correo electrónico olocampo@autonoma.edu.co.
Cristhian Guillermo Naranjo Herrera
Cristhian Guillermo Naranjo Herrera. Abogado. PhD Administración de Empresas y Dirección de Recursos Humanos. Investigador del Grupo de investigación en Empresariado. Profesor Asociado Universidad Autónoma de Manizales. Correo electrónico: cnaranjo@autonoma.edu.co.
Eduardo Martínez Jáuregui
Eduardo Martínez Jáuregui. Diseñador Industrial. Magíster en Administración.  Investigador del Grupo de investigación en Diseño y Complejidad. Profesor Asistente Universidad Autónoma de Manizales.  Correo electrónico: eduardnj@autonoma.edu.co.

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Francia Restrepo de Mejía
Francia Restrepo de Mejía. Médica. PhD Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. Investigadora del Grupo de investigación en Neuroaprendizaje. Profesora Titular Universidad Autónoma de Manizales. correo electrónico: franciarestrepo@autonoma.edu.co.
Olga Lucía Ocampo López
Olga Lucía Ocampo López. Ingeniera Química. Candidata a PhD. Ingeniera. Investigadora del Grupo de investigación en Diseño Mecánico y Desarrollo Industrial. Profesora Asistente Universidad Autónoma de Manizales. Correo electrónico olocampo@autonoma.edu.co.
Cristhian Guillermo Naranjo Herrera
Cristhian Guillermo Naranjo Herrera. Abogado. PhD Administración de Empresas y Dirección de Recursos Humanos. Investigador del Grupo de investigación en Empresariado. Profesor Asociado Universidad Autónoma de Manizales. Correo electrónico: cnaranjo@autonoma.edu.co.
Eduardo Martínez Jáuregui
Eduardo Martínez Jáuregui. Diseñador Industrial. Magíster en Administración.  Investigador del Grupo de investigación en Diseño y Complejidad. Profesor Asistente Universidad Autónoma de Manizales.  Correo electrónico: eduardnj@autonoma.edu.co.

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How to Cite
Restrepo de Mejía, F., Ocampo López, O. L., Naranjo Herrera, C. G., & Martínez Jáuregui, E. (2015). Theory of resources and capabilities to assess the substantive role of reserach in higher education institutions. Education and Social Development Journal, 10(1), 58–77. https://doi.org/10.18359/reds.1449
Published
2015-12-15
Section
Artículos de investigación
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