Importance of Phet simulation in teaching and learning equivalent fractions

Keywords: Mathematical simulation, information technology, teaching strategy, statistical inference

Abstract

In this research article, a multimedia didactic material (Phet) was used. That material integrates components of technology and pedagogy to support the teaching and learning process of mathematics for the eighth grade of the. Educational institution General Santander in Soacha, Cundinamarca. The objective is to determine whether the application of Phet Simulations improves teaching and learning of equivalent fractions, according to the curricular contents of the subject Mathematics This research is an experimental type, of a quantitative approach, with pre-test and post-test for each comparison group. The study population consisted of 40 students from eighth grade: group 1 was composed of 20 students (10 men and 10 women) and  group 2 by 11 men and 9 women. The Instrument used was Written Test and Virtual Test (Phet Simulator) for both groups. It was concluded from a statistical inference that the academic performance for group 1 did not improve significantly when using the simulator PHET in teaching equivalent fractions. For group 2, the academic performance of the students considerably improved when using the simulator Phet in teaching equivalent fractions.

Author Biography

Jorge Enrique Díaz Pinzón, I.E. General Santander
Bogotá D.C.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Enrique Díaz Pinzón, I.E. General Santander
Bogotá D.C.

References

Aguirre, G. (2012). Postura experiencial de los docentes que utilizan la simulación clínica como estrategia didáctica en la carrera de medicina (Tesis de Magister). Recuperado de http://www.b digital. unal.edu.co /7716/1/ 4868234.20 12.pdf

Arbeláez, M. (2010). Mundos virtuales para la educación en salud simulación y aprendizaje en Open Simulator (Tesis de Magister). Recuperada de http://www.maestriaendiseno.com/ pdf/mauricioarbelaez.pdf.

Arias, L. (2009). La simulación computarizada en el proceso de enseñanza aprendizaje de electrónica. Argentina: El Cid Editor.

Bagur, A. (2011). Matemáticas para todos. Recuperado el 16 de abril de 2016, de http://www.acmor.org.mx/descargas/mate106.pdf

Balestrini, M. (2006). Cómo se Elabora el Proyecto de Investigación. Venezuela: Servicio Editorial.

Durán, E. (2012). Red de tecnología Educativa. Recuperado de http://reddetecnologiaeducativa.bligoo.com.co/aprendiendo-matematicas-con-la-ayuda-de-simuladores

Fatela, M.(2012).Simuladores. Recuperado el 16 de abril de 2016, de http://www.fatela.com.ar/PaginasWeb/simuladores.htm

Galicia, A. (2005). Las aulas virtuales en el proceso enseñanza aprendizaje en el nivel medio, ciclo básico, sector privado (Tesis de Licenciatura). Recuperado de http://biblioteca.usac.edu.gt/ tesis/07/07_1713.pdf

García, D. (2012). Promover en el aula estrategias de aprendizaje para elevar el nivel escolar de los alumnos de tercero primaria en el área de matemáticas (Tesis de Licenciatura). Recuperada de http://biblio3. url.edu.gt/Tesis/2012/05/24/Garcia-Daniela.pdf

Huapaya, G. (2012). Modelación usando función cuadrática:experimentos de enseñanza con estudiantes de 5to de secundaria. Lima-Perù.

Huillcañahui, M. (2010). Muestreo aleatorio simple. Recuperado el 14 de Diciembre de 2014, de http://www.slideshare.net/milit/muestreo-aleatorio-simple

López, A. (2011). Prueba de normalidad. Recuperado de http://es.slideshare.net/leugimxw/pruebas-de-normalidad-prueba-de-andersondarling

Méndez, E. (2014). Simuladores java y aprendizaje del teorema trabajo-energía. Recuperado dehttp://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2014/05/86/Mendez-Edner.pdf

Monje, C. (2011).Metodología de la Investigación Cuantitativa y Cualitativa-Guía Didáctica. Recuperado de https://carmonje.wikispaces.com/file/view/Monje+Carlos+Arturo+-+Gu%C3%ADa+did%C3%A1ctica+Metodolog%C3%ADa+de+la+investigaci%C3%B3n.pdf

Muñoz, F. (2012). Simulaciones PhET para aprender Ciencias. Recuperado el 16 de Abril de 2016 de: http://recursostic.educacion.es/buenaspracticas20/web/es/difundiendo-buenas-practicas/602-simulaciones-phet-para-aprender-ciencias

Ortega, M. (2001). Sistemas de ineteracción persona-computador. Castilla-La Mancha: Ediciones de la Unicersidad Castilla-La mancha.

Pósito, R. (2012). El problema de enseñar y aprender ciencias naturales en los nuevos ambientes educativos (Tesis de Magister). Recuperada de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/18190/Documento_completo.pdf?sequence=3

Pérez, C. (2011). Fisim: simulador físico –matemático integrado a la plataforma de gestión del aprendizaje zera.

Peña, P. & Alemán, A. (2013). Teoría de simuladores. Recuperado de http://www.aves.edu.co/ovaunicor/recursos/1/index_Simulacion_por_computador.pdf

Shuttleworth, M (2008). Diseño de la Investigación Cuantitativa. Feb 25, 2016 Recuperado de Explorable.com: https://explorable.com/es/diseno-de-la-investigacion-cuantitativa

How to Cite
Díaz Pinzón, J. E. (2017). Importance of Phet simulation in teaching and learning equivalent fractions. Education and Social Development Journal, 11(1), 48–63. https://doi.org/10.18359/reds.2011
Published
2017-05-19
Section
Artículos de investigación
QR Code