Virtual systems for teacher social networks: Documentary study through conceptual cartography

  • María Isabel Ramírez-Ochoa Docente, Investigador y Coordinador de la Maestría en Educación, Escuela Normal Experimental de El Fuerte extensión Mazatlán, Investigador del Centro de Investigación e Innovación Educativa del Sistema Educativo Valladolid. Doctor en Tecnología Avanzada para la Educación. http://orcid.org/0000-0002-4232-0171
  • Araceli de Jesús Cázares-Durán Estudiante de Maestría en Educación, Escuela Normal Experimental de El Fuerte extensión Mazatlán. Licenciado en Educación Primaria
  • Jesús Eduardo Torres-Ortiz Estudiante de Maestría en Educación, Escuela Normal Experimental de El Fuerte extensión Mazatlán. Licenciado en Educación Primaria
Keywords: Social media, Social networks, conceptualization, teacher’s Lifelong education

Abstract

A documentary research was carried out on the state of knowledge of the virtual systems to host teacher social networks through the analysis axes of the conceptual cartography. The content of a total of 41 documents published between 2002 and 2017 at national and international level was examined to redefine their conception, presence and attributions in the continue education teacher’s processes. The results show that these platforms allow the management of complex educational communities where cultural teaching contents are built collectively and that, the intervention to these spaces through a procedure that follows its emerging methodology contributes to forming knowledge societies.

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How to Cite
Ramírez-Ochoa, M. I., Cázares-Durán, A. de J., & Torres-Ortiz, J. E. (2018). Virtual systems for teacher social networks: Documentary study through conceptual cartography. Academia Y Virtualidad, 11(2), 18-37. https://doi.org/10.18359/ravi.3368
Published
2018-07-01
Section
Original Research Articles